Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Matematyka


Czego nauczyliśmy się będąc w klasie 1 gimnazjum?



Poprzednia praca: Bryły Platońskie
Następna praca: Funkcje jednej zmiennej (wybrana problematyka).



Treść: 1. Działania i liczby
1.Liczby rzeczywiste – wszystkie liczby , które odpowiadają punktom na osi liczbowej.
2. Liczby wymierne – liczby dające przedstawić się za pomocą ułamka p/q , gdzie p jest dowolną liczbą całkowitą, a q jest dowolną liczbą naturalną ( np. 1/7, 3 ½, 32/5 , 0, -2,6 , 5 ).
3. Liczby niewymierne – liczby nie dające się zapisać w postaci ułamka zwykłego ( np. Ö3, Ö5). Należą do rzeczywistych.
4. Liczby naturalne – są to liczby dodatnie, całości ( 0.9.3.6). Należą do rzeczywistych i wymiernych.
5. Liczby całkowite – są to całości , liczby dodatnie i liczby do nich przeciwne ( -2, 6, 7, -4, ). Należą do rzeczywistych i wymiernych.
6. Liczby pierwsze -liczby ,które mają dwa dzielniki: 1 i samą siebie ( 2, 3, 5, 7, 9, 11, 13,17, 19, 23, 19, 31, 37).
7. Liczby złożone – liczby posiadające więcej niż dwa dzielniki.
8. liczba 1 nie jest liczbą ani złożoną, ani pierwszą – dzieli się przez samą siebie.
9. Liczba przeciwna do danej – liczba , która po dodaniu do danej daje w wyniku 0
10. Liczba odwrotna do danej – (a) liczba którą zapisujemy jako ułamek 1/a
Liczba, jest podstawowym pojęciem matematyki, które powstało w świadomości człowieka na wiele tysięcy lat przed naszą erą, a następnie kształtowało się i rozwijało wraz z rozwojem cywilizacji i kultury. Z chwilą, gdy rozróżnienie między „jeden” i „wiele”- charakterystyczne dla ludów pierwotnych- przestało wystarczać, wprowadzone zostały liczby: 1,2,3,4,...,a więc liczby naturalne (tzn. całkowite i dodatnie). Zaznaczanie liczb naturalnych odbywało się przez nacinanie kości zwierzęcych, kijów lub innych przedmiotów codziennego użytku. Z rozwojem piśmiennictwa powstał zapis liczb w odpowiednich systemach liczbowych (sposób nazywania i zapisywana liczb) za pomocą umownych znaków, cyfr. Spostrzeżenie, że proces tworzenia coraz to większych liczb naturalnych jest nieskończony, zawarte jest już w dziejach Euklidesa i Archimedesa, który opracował nawet metodę zapisywania i nazywania liczb większych niż „liczba ziaren piasku na świecie”. Ustalenie zasad dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia liczb naturalnych, oraz poznanie własności tych działań zapoczątkowało rozwój arytmetyki. Pierwszym rozszerzeniem pojęcia liczb było wprowadzenia ułamków (np. ½ , ¾ itp.), dzięki którym wykonalne stało się dzielenie liczb naturalnych.
Następnie w VI-XI w. wprowadzono w Indiach liczby ujemne oraz zero, które umożliwiały odejmowanie liczb naturalnych bez ograniczeń. Geometryczna interpretację liczb ujemnych jako wektorów (odcinek prostej łączącej dwa punkty, w którym wyróżniony jest pewien kierunek, mianowicie jeden koniec odcinka A jest początkiem wektora, a drugi B końcem)na osi liczbowej, skierowanych przeciwnie do kierunku osi, podał Descartes, (dzięki któremu głównie liczby ujemne rozpowszechniły się w Europie)
Liczby naturalne, odpowiadające im liczby ujemne: -1, -2,-3,... oraz zero nazywane są liczbami całkowitymi. Liczby całkowite oraz ułamki (dodatnie i ujemne) są to liczby ujemne. Zbiór liczb wymiernych posiada własność gęstości, tzn. dla dwóch różnych liczb wymiernych a i b istnieje zawsze liczba wymierna c taka, że ab), b mniejsze od a (b...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1314 , autor: Mafej , Ocena: 110.36

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Czego nauczyliśmy się będąc w klasie 1 gimnazjum?

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Trójkąt Pascala (2)
Materiały z kl III gm.:bryły obrotowe, algebra, graniastosłupy, ostrosłupy itp.
Referat ze Statystyki
Wzory skróconego monożenia (2)
Zadania na Konkurs Matematyczny dla klas II LO
Wiersze o licznie PI
Twierdzenie Kaprekar\'a
Tanges Cotanges
Funkcje trygonometryczne (1)
Wzory: Funkcje sumy, różnic i wielokrotności kąta.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Przedmioty ścisłe
Chemia Chemia
Fizyka Fizyka
Informatyka Informatyka
Matematyka Matematyka

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 110.36.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-10-28 18:33:56
⇒Czytano: 1314
Autor: Mafej


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: