Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Informatyka


Pascal - teoria



Poprzednia praca: Bezpieczeństwo w sieci Internet
Następna praca: Komputery przenośne



Treść: Instrukcja warunkowa - Instrukcję tą stosuje się wtedy, kiedy chcemy wykonać jakąś operację jeśli zostaje spełniony jakiś warunek. (2 rodzaje instrukcji: if i case)
Instrukcja iteracyjna - służą do wielokrotnego wykonania pewnęj grupy lub jednej instrukcji. W Turbo Pascal'u są następujące instrukcje iteracyjne: (instrukcja: for, repeat, while)
Instrukcja for - Powoduje ona wykonanie jakiejś operacji określoną liczbę razy. Ma ona następującą składnię:
FOR licznik:=poczatek TO koniec DO Instrukcja;
Lub FOR licznik:=koniec DOWNTO poczatek DO Instrukcja;
[Licznik] - jest to zmienna sterująca pracą. W zapisie pierwszym nadajemy jej początkową wartość [poczatek]. Następnie [Instrukcja] jest wykonywana tyle razy, aż [licznik] będzie równy [koniec]. Za każdą "pętlą" licznik zostaje zwiększony o jeden. Jeśli mamy zapis drugi to [licznik] ma początkową wartość [koniec], i [instrukcja] jest tak długo wykonywana, aż [licznik] będzie równy [poczatek]. Przy każdej pętli licznik jest zmniejszany o jeden. Instrukcje "dla" tzw. pętlę stosuje się zwykle w celu wykonania pewnej grupy instrukcji w przypadku, gdy liczba powtórzeń jest znana w danym miejscu programu.
Instrukcja repeat - Instrukcja "powtarzaj" służy do opisywania iteracji ze sprawdzeniem warunku na końcu i ma postać:
REPEAT
Instrukcja;
...
Instrukcja;
UNTIL warunek;
Instrukcję między słowami REPEAT i UNTIL są tak długo wykonywane, aż wartość [warunek] zostanie spełniony.
Wyrażenie powinno dawać w wyniku wartość logiczną, a każda z instrukcji może być dowolną instrukcją prostą lub strukturalną. Instrukcje wewnętrzne są wykonywane conajmniej jeden raz, a zakończenie przetwarzania instrukcji "powtarzaj" następuje, gdy wartością wyrażenia występującego po słowie kluczowym until jest True.
Instrukcja while - Instrukcja "dopóki" służy do opisywania iteracji ze sprawdzeniem warunku na początku
i ma postać: WHILE wyrażenie DO instrukcja;
[Instrukcja] jest tak długo wykonywana, aż wartość wyrażenia jest prawdziwa.
Wyrażenie, które najczęściej jest wyrażeniem porównania, powinno w wyniku dawać wartość logiczną (True lub False), a instrukcja występująca po słowie do może być dowolną instrukcją prostę lub strukturalną. Instrukcja ta wykonywana jest tak długo jak długo wartością wyrażenia jest True.
Stałe deklarujemy po deklaracji etykiet (LABEL), gdy zadeklarujemy jakąś stałą to w dalszej części programu nie możemy przypisać jej już innej wartości niż wartość początkowa. Zmiennym nie musimy przypisywać konkretnego typu danych, lecz w niektórych, bardziej złnożoych programach jest to wskazane, np.
Zmienne - deklarujemy po deklaracji typów (TYPE). Jak już wspomniałem, wszystkie zmienne używane w programie powinny być zadeklarowane. Deklaracje zmiennych składają się ze słowa kluczowego VAR, po którym następuje wykaz deklaracji. Każdą zadeklarowaną zmienną (wartość zmiennej) możemy w głebi programu dowolnie definiować (przypisywać jej inne wartości),
Typy (TYPE) deklarujemy po deklaracji stałych (CONST). Każdą zmienną w programie należy zadeklarować tzn. określić jej nazwę oraz wartości, które może ona przyjmować. Zbiór wartości zmiennej nazywa się typem zmiennej.
Procedurę lub funkcję deklarujemy po deklaracji zmiennych (VAR). Są to wyodrębnione części programu, stanowiące pewną całość, posiadające jednoznaczną nazwę i ustalony sposób wymiany informacji z pozostałymi częściami programu. Procedury i funkcje są stosowane do wykonania czynności, które mogą być wykorzystane w różnych programach lub do wykonania czynności wielokrotnie powtarzanych przez dany program. Różnica pomiędzy procedurą a funkcją polega na sposobie przekazywania wartości. Zadaniem procedury jest wykonanie pewnej sekwencji czynności, polegających zwykle na obliczaniu jedej lub wielu wartości. Natomiast zadaniem funkcji jest obliczenie jedej wartości (typu prostego lub wskaźnikowego). Odmienne są też sposoby wywołania procedur i funkcji
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2335 , autor: ew.la , Ocena: 26.94

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Pascal - teoria

Turbo Pascal (2)
Turbo Pascal (1)
Grafika w Turbo Pascal’u
Programowanie (Pascal)
Program w Pascalu pt. Rada dnia
Program w Pascalu pt. Silnia
Turbo Pascal- instrukcja warunkowa "case"
Turbo Pascal- polecenia w trybie graficznym
Pascal: typy rekordowe - adresy
Błędy Turbo Pascal
program "trójkąt Pascala"


Losowe teksty z tej samej kategorii

Multimedia
Monitory
Wirusy komputerowe. (1)
Wirusy komputerowe. (2)
Novell
Urzadzenia techniki komputerowej
Rodzaje pamięci i Nośniki pamięci
C++ - wykład 4/4 cd.
Funkce klawiatury
Minimalizacja funkcji logicznych (1)


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Przedmioty ścisłe
Chemia Chemia
Fizyka Fizyka
Informatyka Informatyka
Matematyka Matematyka

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 26.94.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-11 21:04:08
⇒Czytano: 2335
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: