Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Informatyka


C++ - wykład 1



Poprzednia praca: C++ - wykład 3
Następna praca: C++ - wykład 2/4



Treść: Programowanie w języku C/C++
Wykłady - 30 godz. semestr I - studia zaoczne
Wykład 1 - 2 godz.
Zakres tematyczny:
1. Wprowadzenie - historia języka C/C++
2. Pierwszy program :struktura programu jednosegmentowego, operacje wejścia /wyjścia - porównanie języka C i C++.
1.Wprowadzenie.
Na dzisiejszym wykładzie rozpoczynamy omawianie jednego z wielu języków programowania, a mianowicie języka C i jego potomka języka C++. Celowo nie ograniczymy się jedynie do bardzo modnego ostatnio języka C++, albowiem początkującym zwłaszcza programistom programowanie samo w sobie sprawia wiele problemów, nie mówiąc już o programowaniu obiektowo zorientowanym. Poza tym, spotkacie się Państwo w literaturze z programami napisanymi w języku C i ich analiza mogłaby sprawić trudności.
Na wykładach będziemy kolejno omawiać poszczególne elementy języka C i ich ewentualne uzupełnienia w języku C++. Stosunkowo niewiele miejsca poświęcimy programowaniu obiektowemu, ponieważ zagadnieniu temu poświęcony będzie odrębny przedmiot w późniejszych semestrach. Na początek kilka słów o historii języka C.
Język C opracowany został ponad 20 lat temu przez Kernighana i Ritchiego, którzy są jednocześnie autorami najpopularniejszego opracowania na temat standardu tego języka. Pierwowzorem tego języka był język B (wywodzący sie z języka BCPL) stworzony dla pierwszego systemu UNIX. W toku rozwoju powstało kilka standardów języka, z których obecnie najpopularniejszy to ANSII C. Jest to jednak standard umożliwiający tylko programowanie strukturalne. Wraz z rozwojem obiektowych elementów języka powstał standard AT&T Bell Laboratories, obejmujący oba elementy języka.
Język C jest językiem ogólnego stosowania. Był on ściśle związany z systemem UNIX dla którego został opracowany, ponieważ zarówno system operacyjny jak i większość programów działających pod jego kontrolą napisano w C.
Ideą, która przyświecała twórcom języka C, było stworzenie takiego języka, który skupiałby w sobie cechy języków niskiego poziomu, a więc: szybkość i efektywność kodu wynikowego programów, jak i wysokiego poziomu: prostszy zapis algorytmów, większa przenośność programów między różnymi typami komputerów. Tak powstał język C dziedziczący część cech języków asemblerowych jak i języków wysokiego poziomu.
W istocie, rdzeń języka C można określić jako stosunkowo niskiego poziomu, ponieważ:
a) posługuje sie tymi samymi typami obiektów co większość komputerów: a więc znakami, liczbami, adresami. Obiekty te mogą być łączone lub przemieszczane za pomocą zwykłych operacji arytmetycznych i logicznych dostępnych na istniejących maszynach. Nie istnieją tu operacje na obiektach złożonych jak ciągi znaków, zbiory, listy, tablice;
b) nie zawiera w przeciwieństwie do np.Pascala (który z pewnością większość z Państwa zna), instrukcji pozwalających wykonywać operacje wejścia/wyjścia i innych specjalistycznych funkcji, będących standardowymi elementami języków wysokiego poziomu. W zamian za to, otrzymujemy niewielką liczbę instrukcji, znaczną liczbę różnorodnych typów danych i operatorów, umożliwiajacych efektywny zapis algorytmów.
Takie postępowanie można wytłumaczyć chęcią stworzenia języka zapewniającego lepszą przenośność programów pomiędzy komputerami różnych typów. Wiadomo bowiem, że sposób przeprowadzania np. operacji we/wy zależy od danego typu systemów komputerowych i zwykle bywa zaprogramowany z uwzględnieniem specyfiki konkretnego systemu.
Problem braku instrukcji (wydawałoby się niezbędnych) do realizacji tych operacji rozwiązano dostarczając odpowiednie funkcje w standardowych bibliotekach języka. Stanowią one integralną część języka bez której nie można się obejść przy programowaniu. Niestety Ci z państwa, którzy programowali wcześniej w innych językach, szczególnie w Pascalu, mogą napotkać pewne problemy wynikające ze znacznie gorszej niż w tym języku diagnostyki błędów. Tak więc trzeba będzie zwrócić baczniejszą uwagę na sprawy składni i analizy błędów logicznych wynikających z błędnego wykorzystania elementów języka do zapisu algorytmu.
2. Pierwszy program
Rozpoczynamy teraz praktyczną naukę programowania w języku C/C++. Na początek powiemy sobie króciutko o kodzie źródłowym programu. W C/C++ tworzenie programu odbywa sie w dwóch etapach:
1. opracowanie kodu źródłowego
2. generowanie kodu wynikowego
Pierwszy etap polega na zapisaniu algorytmu za pomocą instrukcji języka. W efekcie programista otrzymuje kod źródłowy programu, który jest plikiem tekstowym zawierającym zapis algorytmu.
Drugi etap polega na przetłumaczeniu konstrukcji właściwych językowi wyższego poziomu na rozkazy procesora i doprowadzenie programu do postaci wykonywanej przez komputer. Operacja ta składa się z dwóch faz: kompilacji i linkowania: czyli łączenia. Nas interesuje etap pierwszy, czyli generowanie kodu źródłowego. Ponieważ każdy programista wyznaje zasadę : ABY PISAĆ TRZEBA PISAĆ , zaczynamy naukę programowania od najprostrzego programu:
Program 1
#include
main()
{
printf("Witamy w krainie języka C");
}
Program 2
#include
main()
{
cout...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2003 , autor: ew.la , Ocena: 38.75

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu C++ - wykład 1

C++ - wykład 8
C++ - wykład 7
C++ - wykład 6
C++ - wykład 3
C++ - wykład 2/4
C++ - wykład 4/4
C++ - wykład 3/4
C++ - wykład 4/4 cd.
Tablice w jezyku C++


Losowe teksty z tej samej kategorii

Problem roku 2000
Światłowody (2)
Co to jest komputer?
Komunikowanie się ludzi
Jak zwalczać problem roku 2000
Struktura bazodanowych aplikacji internetowych.
program choinka
Kamienie Milowe Technologii Informacyjnej (1)
Rola w komputerze, miejsca zastos. DRAM
Zagrożenia płynące z korzystania z internetu


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Przedmioty ścisłe
Chemia Chemia
Fizyka Fizyka
Informatyka Informatyka
Matematyka Matematyka

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 38.75.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-11 21:04:21
⇒Czytano: 2003
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: