Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Informatyka


C++ - wykład 1



Poprzednia praca: C++ - wykład 3
Następna praca: C++ - wykład 2/4



Treść: Programowanie w języku C/C++
Wykłady - 30 godz. semestr I - studia zaoczne
Wykład 1 - 2 godz.
Zakres tematyczny:
1. Wprowadzenie - historia języka C/C++
2. Pierwszy program :struktura programu jednosegmentowego, operacje wejścia /wyjścia - porównanie języka C i C++.
1.Wprowadzenie.
Na dzisiejszym wykładzie rozpoczynamy omawianie jednego z wielu języków programowania, a mianowicie języka C i jego potomka języka C++. Celowo nie ograniczymy się jedynie do bardzo modnego ostatnio języka C++, albowiem początkującym zwłaszcza programistom programowanie samo w sobie sprawia wiele problemów, nie mówiąc już o programowaniu obiektowo zorientowanym. Poza tym, spotkacie się Państwo w literaturze z programami napisanymi w języku C i ich analiza mogłaby sprawić trudności.
Na wykładach będziemy kolejno omawiać poszczególne elementy języka C i ich ewentualne uzupełnienia w języku C++. Stosunkowo niewiele miejsca poświęcimy programowaniu obiektowemu, ponieważ zagadnieniu temu poświęcony będzie odrębny przedmiot w późniejszych semestrach. Na początek kilka słów o historii języka C.
Język C opracowany został ponad 20 lat temu przez Kernighana i Ritchiego, którzy są jednocześnie autorami najpopularniejszego opracowania na temat standardu tego języka. Pierwowzorem tego języka był język B (wywodzący sie z języka BCPL) stworzony dla pierwszego systemu UNIX. W toku rozwoju powstało kilka standardów języka, z których obecnie najpopularniejszy to ANSII C. Jest to jednak standard umożliwiający tylko programowanie strukturalne. Wraz z rozwojem obiektowych elementów języka powstał standard AT&T Bell Laboratories, obejmujący oba elementy języka.
Język C jest językiem ogólnego stosowania. Był on ściśle związany z systemem UNIX dla którego został opracowany, ponieważ zarówno system operacyjny jak i większość programów działających pod jego kontrolą napisano w C.
Ideą, która przyświecała twórcom języka C, było stworzenie takiego języka, który skupiałby w sobie cechy języków niskiego poziomu, a więc: szybkość i efektywność kodu wynikowego programów, jak i wysokiego poziomu: prostszy zapis algorytmów, większa przenośność programów między różnymi typami komputerów. Tak powstał język C dziedziczący część cech języków asemblerowych jak i języków wysokiego poziomu.
W istocie, rdzeń języka C można określić jako stosunkowo niskiego poziomu, ponieważ:
a) posługuje sie tymi samymi typami obiektów co większość komputerów: a więc znakami, liczbami, adresami. Obiekty te mogą być łączone lub przemieszczane za pomocą zwykłych operacji arytmetycznych i logicznych dostępnych na istniejących maszynach. Nie istnieją tu operacje na obiektach złożonych jak ciągi znaków, zbiory, listy, tablice;
b) nie zawiera w przeciwieństwie do np.Pascala (który z pewnością większość z Państwa zna), instrukcji pozwalających wykonywać operacje wejścia/wyjścia i innych specjalistycznych funkcji, będących standardowymi elementami języków wysokiego poziomu. W zamian za to, otrzymujemy niewielką liczbę instrukcji, znaczną liczbę różnorodnych typów danych i operatorów, umożliwiajacych efektywny zapis algorytmów.
Takie postępowanie można wytłumaczyć chęcią stworzenia języka zapewniającego lepszą przenośność programów pomiędzy komputerami różnych typów. Wiadomo bowiem, że sposób przeprowadzania np. operacji we/wy zależy od danego typu systemów komputerowych i zwykle bywa zaprogramowany z uwzględnieniem specyfiki konkretnego systemu.
Problem braku instrukcji (wydawałoby się niezbędnych) do realizacji tych operacji rozwiązano dostarczając odpowiednie funkcje w standardowych bibliotekach języka. Stanowią one integralną część języka bez której nie można się obejść przy programowaniu. Niestety Ci z państwa, którzy programowali wcześniej w innych językach, szczególnie w Pascalu, mogą napotkać pewne problemy wynikające ze znacznie gorszej niż w tym języku diagnostyki błędów. Tak więc trzeba będzie zwrócić baczniejszą uwagę na sprawy składni i analizy błędów logicznych wynikających z błędnego wykorzystania elementów języka do zapisu algorytmu.
2. Pierwszy program
Rozpoczynamy teraz praktyczną naukę programowania w języku C/C++. Na początek powiemy sobie króciutko o kodzie źródłowym programu. W C/C++ tworzenie programu odbywa sie w dwóch etapach:
1. opracowanie kodu źródłowego
2. generowanie kodu wynikowego
Pierwszy etap polega na zapisaniu algorytmu za pomocą instrukcji języka. W efekcie programista otrzymuje kod źródłowy programu, który jest plikiem tekstowym zawierającym zapis algorytmu.
Drugi etap polega na przetłumaczeniu konstrukcji właściwych językowi wyższego poziomu na rozkazy procesora i doprowadzenie programu do postaci wykonywanej przez komputer. Operacja ta składa się z dwóch faz: kompilacji i linkowania: czyli łączenia. Nas interesuje etap pierwszy, czyli generowanie kodu źródłowego. Ponieważ każdy programista wyznaje zasadę : ABY PISAĆ TRZEBA PISAĆ , zaczynamy naukę programowania od najprostrzego programu:
Program 1
#include
main()
{
printf("Witamy w krainie języka C");
}
Program 2
#include
main()
{
cout...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2106 , autor: ew.la , Ocena: 41.51

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu C++ - wykład 1

C++ - wykład 8
C++ - wykład 7
C++ - wykład 6
C++ - wykład 3
C++ - wykład 2/4
C++ - wykład 4/4
C++ - wykład 3/4
C++ - wykład 4/4 cd.
Tablice w jezyku C++


Losowe teksty z tej samej kategorii

Tablice w jezyku C++
Organizacja zasobów na dyskach twardych.
Podstawy konfiguracji BIOSu
Novell
Sieci komputerow, technologie: Ethernet, Token Ring, FDDI
program wygaszacz z dźwiękiem
Historia maszyn cyfrowych.
Odpowiedzialność prawna - korzystać z KaZaA czy nie?
Rola magistrali systemowej
Logika Układów Cyfrowych-ściąga


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Przedmioty ścisłe
Chemia Chemia
Fizyka Fizyka
Informatyka Informatyka
Matematyka Matematyka

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 41.51.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-11 21:04:21
⇒Czytano: 2106
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: