Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Fizyka

Neptun (1)

Poprzednia praca: Uran (1)
Następna praca: Pluton (2)

Treść: Neptun jest ósmą planetą od Słońca, czwartą z gazowych planet-olbrzymów. Wielkością i budową przypomina swego sąsiada - Urana.Jaskrawo błękitny kolor jego atmosfery pochodzi od metanu.Na Neptunie wieją najszybsze wichry Układu Słonecznego - ich prędkość dochodzi do 2200 km/godzinę. W warstwie chmur występuje kilka formacji, z których najwyrażniejsza jest Wielka Ciemna Plama, olbrzymi huragan wielkości Ziemi.Pod pokrywą chmur znajduje się płaszcz lodowo-gazowy oraz niewielkie skalne jądro. Wielka Ciemna Plama. Wielka Ciemna Plama i Mała Ciemna Plama są owalnego kształtu antycyklonami w atmosferze Neptuna.Najszybsze wichry w Układzie Słonecznym gnają je w kierunku odwrotnym do kierunku rotacji planety.Niewielka chmura pierzasta, zwana Hulajnogą, leży na innej szerokości, gdzie wiatry nie są tak gwałtowne, pozostaje ona w tym samym położeniu względem jądra Neptuna, a rotacja planety unosi ją w kierunku przeciwnym do ruchu plam. Ciekawostka: Wielka Ciemna Plama przemieszcza się po Neptunie z prędkością rzędu 1000 km/godzinę - prawie dorywnującą prędkości dżwięku.Prędkość wiatrów jest dwukrotnie wyższa, osiąga mniej więcej dziesięciokrotną prędkość huraganów na Ziemi. Księżyce Neptuna.Z ośmiu księżyców Neptuna, jedynie Tryton i Nereida były znane, zanim Voyager 2 dokonał badań planety w 1989 roku.Tryton, którego temperatura powierzchniowa wynosi -2350C, jest najzimniejszym ze znanych ciał w układzie Słonecznym. Otacza go rzadka atmosfera jonowa. Pierścienie Neptuna.Cztery pierścienie Neptuna leża od około 40 000 km do 63 000 km od planety.Jeden z nich jest szeroki, a trzy wąskie.Wszystkie posiadają bardzo ciemną barwę.Pierścienie Adamsa i Laverriera zostały nazwane na cześć astronomów, którzy przewidzieli istnieniei położenie Neptuna, zaś pierścień Galle`a nosi nazwisko odkrywcy Neptuna, niemieckiego astronoma Johanna Gotfrieda Galle`a (1812-1910).sonda Voyager 2 odkryła w pierscieniu Adamsa skupienia materii, których występowania naukowcy nie są w stanie wyjaśnić. Nieregualarności orbity Neptuna.Znamy dziewieć planet Układu Słonecznego, lecz czy jest ich więcej? Niektórzy astronomowie sugerują, że nieregularności orbity Neptuna wywołuje dziesiąta, nieznana dotychczas planeta o dużej masie, obiegająca Słońce poza orbitą Plutona.,Ta hipotetyczna planeta okreslana jest jako Planeta X.Przeciwnicy tej teorii argumentują, że w początkach istnienia Układ słoneczny zawierał zbyt mało materii, by możliwe było utworzenie 10 planety, oraz że Układ słoneczny jest zbyt młody, by w tak znacznej odległości od Słońca zdązyła się uformować planeta.
...

Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.

Czytano: 3289 , autor: sylwester811 , Ocena: 21.01

Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Neptun (1)

Neptun (2)

Losowe teksty z tej samej kategorii

Rozpad alfa i rozpad beta.
Grawitacja (2)
Lupy (1)
Masery (1)
Biografia Archimedesa (1)
Wpływ pola elektrycznego i magnetycznego na człowieka
Lunety i mikroskopy
Rezystory.
Saturn jest szóstą planeta układu słonecznego
Historia odkrycia promieni Rentgena.

Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.

Zmień kategorię: