Strona główna » Liceum » Przedmioty ścisłe » Chemia


Woda (6)



Poprzednia praca: Których bogów greckich chętnie widziałbym jako swych przyjaciół, a których nie i dlaczego?
Następna praca: Karol Wojtyła - Jan Paweł 2



Treść: Może na początek kilka słów o tym, czym w ogóle jest woda. Jest ona nieorganicznym związkiem tlenu z wodorem, ma postać bezbarwnej i bezwonnej cieczy. Krzepnie w temperaturze 0o C, a wrze w temp. 100o C. Jest doskonałym rozpuszczalnikiem wielu substancji. Posiada gęstość 1g/cm3.
Jednak liczby te nie ukazują całego znaczenia wody. Jest ona bowiem najważniejszą substancją umożliwiającą życie na Ziemi. Stanowi środowisko rozwoju wszelkich żywych organizmów. Jest większości organizmów potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Słowem - bez wody na Ziemi nie rozwinęłoby się życie.
Dla organizmu człowieka woda ma nie mniejsze znaczenie. Ciało ludzkie w około 80% składa się właśnie z wody. Jest też ona potrzebna do wszystkich procesów zachodzących w komórkach. Człowiek bez dostępu wody umiera w ciągu kilku dni.
Człowiek opanował sztukę wykorzystania wody do wielu celów. W oparciu o nią funkcjonuje dziś wiele maszyn i zachodzi wiele procesów. Wodę wykorzystujemy do spożycia i celów gospodarczych, a także na bardzo dużą skalę w przemyśle. Właśnie o tych zastosowaniach w przemyśle i gospodarce chciałbym teraz powiedzieć.
W przemyśle woda używana jest jako rozpuszczalnik, substrat i katalizator reakcji chemicznych. Stosowana jest do rozdzielania i oczyszczania substancji. Jej duża wartość ciepła właściwego powoduje, że jest wykorzystywana jako nośnik ciepła (do ogrzewania lub chłodzenia). Dzięki parze wodnej mogą funkcjonować parowe silniki tłokowe i turbiny parowe używane do napędzania różnych urządzeń i mechanizmów. Energia mechaniczna wód naturalnych (rzeki) przetwarzana jest na inne rodzaje energii (np. energia elektryczna). Istnieje dział energetyki zajmujący się właśnie takim wykorzystaniem wody i nazywa się energetyką wodną lub hydroenergetyką.
W gospodarce istnieje dział zwany gospodarką wodną, zajmujący się metodami i środkami kształtowania zasobów śródlądowych wód powierzchniowych w celu zaopatrzenia w wodę, ochrony przed powodzią, oraz ochrony zasobów wodnych przed wyczerpaniem czy zanieczyszczeniem.
Oprócz tego zbiorniki wodne dają możliwości rozwoju sportu i rozrywki. Żeglarstwo, motorowodniactwo, surfing, pływanie - to tylko niektóre z wielu dyscyplin sportowych, uprawianych dzięki obecności wody.
Dzięki temu, że w wody powierzchniowe pełne są życia, rozwija się rybołówstwo. Jest to ważny dział gospodarki żywieniowej zaopatrujący nas w ryby, których konsumpcja dostarcza naszemu organizmowi wielu potrzebnych substancji i pierwiastków.
Jak widzimy, zasoby wodne na Ziemi mają ogromne znaczenie. Wielkim problemem jest więc zanieczyszczanie ich, które niestety wciąż się dokonuje. Fabryki, przetwórnie, czy inne zakłady pracujące w pobliżu rzek i jezior. Eksploatacja złóż ropy na morzu. Katastrofy statków przewożących toksyczne lub radioaktywne materiały. Zatapianie w morzu odpadów z elektrowni jądrowych. To tylko niektóre przyczyny zanieczyszczania wód na ziemi.
Aby umożliwić rozpoznanie stopnia zanieczyszczenia wody wprowadzono tzw. klasy czystości. Aby zaliczyć daną wodę do którejś z trzech klas czystości wykonuje się w laboratoriach szereg testów na zawartość poszczególnych pierwiastków i związków chemicznych. Każda klasa ma swój przedział zawartości substancji rozpuszczonych w wodzie. Jeśli dana woda nie mieści się w żadnej z klas czystości, nazywamy ją ponadklasową. Jest to wtedy woda wyjątkowo zanieczyszczona.
W klasie I mieści się tylko 4,8% polskich jezior i 2,7% długości głównych rzek polskich. Jest to bardzo mało. Większość ma klasę III lub jest ponadklasowa.
Podczas pobytu na obozie integracyjnym w Pieczarkach na pojezierzu mazurskim przeprowadzaliśmy wraz z klasą monitoring chemiczny wody z jeziora Dargin. Przeprowadziliśmy ogółem 10 testów. Oto ich wyniki:
Nr testuGodz.Test naGłęb. wodyWynik testu
110.50Zaw. O210cm17mg/dm3
211.05Temperatura wody10cm160 C
311.12Zaw. azotu azotanowego10cm0
411.29Zaw. siarczków10cm0
511.39Odczyn PH10cm 8
611.48Zaw. azotu amonowego10cm0,25mg/dm3
711.59Zaw. żelaza10cm0
812.12Zaw. azotu azotanowego10cm0
912.16Twardość wody10cm160 skali niemieckiej
1012.35Zaw. fosforu ogólnego10cm0,1mg/dm3
Po sprawdzeniu z tabelą klas czystości okazuje się, że wodę z jeziora Dargin można zaliczyć do I klasy czystości. Wszystko przemawia za prawdziwością takiego osądu: jezioro znajduje się daleko od wszelkich źródeł zanieczyszczeń, nie ma tu żadnych fabryk czy oczyszczalni ścieków. Jednak według mnie pojawia się pewno ale. Nasze pomiary mogły być niedokładne, ba, jestem nawet pewien, że były. Dokładność pomiarów w takich warunkach badań pozostawia wiele do życzenia. Poza tym I klasa czystości kwalifikuje wodę do picia. Możliwe, ale ja osobiście nie napiłbym się wody z tego jeziora. Nie to, żeby miała jakiś dziwny kolor czy zapach. Ja po prostu nie do końca wierzę takim testom, a szczególnie testom przeprowadzanym w warunkach obozowych.
Podsumowując, mogę powiedzieć, że chociaż wodę tą według tabel zaliczamy do klasy I, to ja bym opuścił ten osąd do klasy II, biorąc pod uwagę wszystkie powyższe me wątpliwości. Tak na wszelki wypadek.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2777 , autor: pawlukewa , Ocena: 11.06

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Woda (6)

Woda. (2)
Woda (4)
Woda w życiu człowieka
Woda w przyrodzie
Woda jako związek chemiczny.
Woda w gospodarce.
Woda i roztwory wodne


Losowe teksty z tej samej kategorii

Promieniotwórczość, radioaktywność, izotopy.
Reakcje chemiczne zachodzące w trakcie biogeochemicznego cyklu azotu.
Wapń (1)
Wiązania atomowe
Blaski i cienie promieniotworcosci
Skutki diury ozonowej
Podstawowe składniki żywności i ich rola w organizmie
Wodór (Hydrogenium)
Ograniczona mieszalność cieczy. Wykres fazowy dla układu gliceryna-alkohol izoalmowy I-rzędowy
Detergenty - krótko.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Przedmioty ścisłe
Chemia Chemia
Fizyka Fizyka
Informatyka Informatyka
Matematyka Matematyka

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 11.06.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-04-03 09:40:52
⇒Czytano: 2777
Autor: pawlukewa


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: