Strona główna » Liceum » Pozostałe » Plastyka


Sztuka starożytnej Grecji (1)



Poprzednia praca: Sztuka kreteńska i mykeńska
Następna praca: Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w.



Treść: Sztuka starożytnej Grecji
ARCHITEKTURA
Świątynia – pomnik dla bóstwa
MEGARON – ( wywodzi się z architektury Achajów ) budowla na planie prostokąta podparta 4 kolumnami na środku sufitu otwór na dym.
EWOLUCJA ŚWIĄTYNI
IN ANTIS PROSTYLOS AMFIPROSYLOS PERIPTEROS DIPTEROS
PORZĄDEK DORYCKI
Stylopag, trzon, kanelury (głęboki i ostre), entasis, głowica (abacus, echinus), belka architraw, fryz triglifowo-metopowy, gzyms,
PORZĄDEK JOŃSKI
Baza, kanelury (płytsze i częstsze), trzon, ślimacznica woluty, architraw, fryz ciągły, gzyms. Kolumna delikatniejsza, wyższa i smuklejsza.
PORZĄDEK KORYNCKI
Kanelury (coraz częstsze), trzon, liście akantu, architraw, fryz ciągły, gzyms (bardziej ozdobny)
AKROPOL – święte wzgórze ogrodzone masywnym murek gdzie znajdował się komleks świątyń.
Budowle na Akropolu :
1. Brama PROPYLEJE – 2 PYLONY i wysokie schody, później PROPYLEJE WŁAŚCIWE – brama w postaci świątyni. Kolumny na zewnątrz w stylu doryckim a w środku w stylu jońskim. ARCHITEKT – MNESIKLES (propyleje – przedsionek)
2. Świątynia Nike ( po prawej stronie ) Nike – bogini zwycięstwa. ARCHITEKT – KALLIKRATES. Świątynia w stylu jońskim. AMFIPROSTYLOS
3. PINAKOTEKA Pierwsza sala wystaw, galeria gdzie artyści prezentowali swoje dzieła.
4. PARTENON ARCHITEKCI – KALLIKRATES, IKTINOS, FIDIASZ. Budowany za czasów Peryklesa 5 w. p.n.e.. Jedna z największych świątyń na Akropolu. Zbudowana w stylu doryckim. Wewnątrz posąg Ateny. Dookoła partenonu biegł fryz z płaskorzeżbami przedstawiającymi sceny z mitologii i życia codziennego.
5. ERECHTEJON Budowla na nieregularnym planie. Świątynia poświęcona Erechteusowi, Atenie i Posejdonowi. Portyk Południowy Kobiety Kariatydy służące za kolumny. W stylu jońskim.
STYL DORYCKI
1.Partenon w Grecji.
2.Świątynia Zeusa w Olimpie.
3.Świątynia Hery w Olimpie.
4. Świątynia Apollina w Delfach.
STYL JOŃSKI
1.Świątynia Artemidy w Efezie.
2.Świątynia Apollona w Didmie.
3.Świątynia Filipeion w Olimpie.
STYL KORYNCKI
1.Świątynia Zeusa Olimpijskiego w Atenach.
RZEŹBA
XII – VI w. OKRES ARCHAICZNY
V – IV w . OKRES KLASYCZNY
IV – II w. OKRES HELLENISTYCZNY
OKRES ARCHAICZNY
Kurosi i Kory
Deformacja ciała, niewłaściwe proporcje ( nie było ruchu ), była statyczna, frontalna ( najważniejszy był przód ), blokowa, w lekkim wykroku. HERA Z SAMOS , Przypominały kolumny.
OKRES KLASYCZNY
Rzeźba najdoskonalsza. Okres klasyczny dzieli się na V i VI w.
OKRES KLASYCZNY V w. POLIKLET, MYRON, FIDIASZ . POLIKLET „ Doryforys ” ZASADA KONTRAPOSTU ciężar ciała spoczywa na lewej nodze ( partie dźwigające i dźwigane ) KANON ORGANICZNY I MATEMATYCZNY Dążenie do realizmu do prawdy. MYRON „ Dyskobol ” zdynamizowanie FIDIASZ fryz panteoński, płaskorzeźby STYL MOKRYCH SZAT, „ Trzy moiry ” z fryzu panteońskiego.
OKRES KLASYCZNY IV w. PRAKSTELES, SKOPAS, LIZYP wyobrażenia bóst i bogów, pogłębiony kontrapost postać ludzka jest coraz bardziej wysmukła. PRAKSYLES „Odpoczywający satyr” „Apollo z jaszczurką” „Afrodyta z Kridos” SKOPAS STYL MOKRYCH SZAT zdynamizowanie, „Bahantka” LIZYP osobisty rzeźbiarz A. Wielkiego. Portret psychologiczny, uczucia, „Apoksymenos” Zasada kontrapostu, zgodność z realizmem „Odpoczywający Ares” „WENUS Z MILO” nieznany autor
OKRES HELLENISTYCZNY
Rozmaitość tematów, kompozycje wielopostaciowe, pełne dynamiki, napięć, ekspresji, Sceny pełne bólu, cierpienia, okrucieństwa, rozpaczy. Rzeźby pełne potasu, gestów teatralnych RZEŹBA dzieliła się na 2 nurty: nurt dworki nawiązujący do wzorów tradycyjnych i nurt który wiąże rzeźbę grecką ze wschodnią. „Grupa Laokona”, „Byk Farrezejski” „ Nike z Samotraki” „Umierający Gall” Rzeźbna prowincjonalna styl zwykły sceny rodzajowe „ Eros i Psyche” „ Chłopiec z gęsią”
CERAMIKA
1.styl geometryczny
2.styl orientalizujący
3.styl czarnofigurowy VII – VI w.
4.styl czerwonofigurowy VI w.
Ad. 1 naczynia ozdobione ornamentem o motywach abstrakcyjnych lub figuralnych silnie zgeometryzowanych.
Ad. 2 ozdobnictwo oparte jest na motywach wschodnich, stylizowanych liściami palmy, i kwatach lotosu.
Ad. 3 motywy figuralne, abstrakcyjne i roślinne malowane czarną sylwetą na białym lub czerwonym tle.
Ad. 4 starannie opracowane motywy figuralne malowane są czerwoną sylwetą na czarnym lub żółtym tle. Główna scena była silnie wyodrębniona na brzuścu naczynia.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2356 , autor: tom , Ocena: 35.59

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Sztuka starożytnej Grecji (1)

Sztuka afrykańska
Sztuka Greków i Rzymian
Sztuka Etruska
Sztuka kreteńska i mykeńska
Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w.
Sztuka abstrakcyjna
Sztuka użytkowa
Sztuka starożytnego Rzymu
Sztuka starożytnej Grecji.
Sztuka prehistoryczna
Sztuka Egiptu starożytnego
Sztuka starożytnego Egiptu. (2)
Sztuka - rozprawka


Losowe teksty z tej samej kategorii

Budowa malowidła. Optyczne podstawy malarstwa. Substancje barwne. Podłoża. Ważniejsze materiały malarskie i ich zastosowanie.
Artyści renesansu.
Jak uzyskać trzeci wymiar na płaszczyźnie ?
Grecka sztuka ludowa (2)
Realizm
Petr Paul Rubens
Renesans (2)
Abstrakcja
Giotto di Bondone, Wskrzeszenie Łazarza, ok. 1305 r
Początki sztuki nowoczesnej – impresjonizm.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 35.59.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-05-27 22:51:21
⇒Czytano: 2356
Autor: tom


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: