Strona główna » Liceum » Pozostałe » Plastyka


Sztuka afrykańska



Poprzednia praca: Porównanie sztuki romańskiej z gotycką
Następna praca: Koloryzm, konstrktywizm, formizm



Treść: Sztuka Afrykańska


Sztukę czarnych plemion afrykańskich zamieszkujących środkową Afrykę poznano dokładniej na początku naszego wieku.

SKALNA SZTUKA AFRYKI
Najwcześniejsze malunki i ryty na Saharze datują się ok. 6000 p. n. e. [paloeoit i neolit], a ukazują ogromne, zamaskowane postacie, myśliwych i zwierzęta, których dziś już w tych rejonach nie ma, jak hipopotamy i bizony. Późniejsze prace są mniej realistyczne i wprowadzają wyobrażenie bydla i rydwanów ciągnionych przez konie. Malunki najmniejsze i najbardziej schematyczne ukazują ówczesną faunę, np. wielbłądy. W starożytności i średniowieczu pod wpływem kontaktów zewnętrznych i kolonizacji powstały ośrodki bogatej sztuki. Powstały sztuki:
 marokańska
 algierska
 tunezyjska
 libijska
 egipska
Pod wpływem Egiptu i Rzymu rodzi się sztuka Kuszu i Meroe [świątynie, pałace i piramidy grobowe]. Od ok. VI do XVI w. w Nubii dominują wpływy chrześcijaństwa, przyczyniając się do rozkwitu sztuki zbliżonej do bizantyjskiej.
Sztuka skalna plemienia San [ Buszmenów] z Afryki Południowej może być jeszcze starsza; tradycja jej sięga aż do XIX w. i niektóre malowidła ukazują Sanów walczących z plemieniem Bantu oraz Europejczykami. Tematem wielu malowideł są wdzięczne antylopy południowoafrykańskie - główne element mitolagii plemienia San. Według najnowszych badań przeprowadzonych wśród istniejących jeszcze grup plemienia San liczne, bardzo wyszukane sceny taneczne ilustrują ceremonie magicznego transu.

KRÓLESTWA AFRYKAŃSKIE
Najwcześniej znana tradycja rzeżb Afryki saharyjskiej pojawiła się ok. 500 p. n. e. w północnej Nigerii. Jej wytwory są określane jako kultura Nok; są to głównie rzeżby figularne - zwierząt i bardziej stylizowanych postaci ludzkich - wykonane z naturalnej terakoty. Postacie te często mają uproszczone ciała, nieproporcjonalnie duże głowy i charakterystyczne oczy.
Wpłwy kultury Nok zaznacza się w sztuce królestwa Ife w południowo - zachodniej Nigerii [1100- 1600]. Dzieła plemienia Ife wykonane z terakoty i brązu są ralistyczne, jeśki przyjmie się, że idealizowanie głowy i postacie przedstawiają portrety miejscowych władców. Podobne figury [w glinie i brązie] występują w kulturze Gao w okolicach jeżiora Czad.

W XVII w. rozkwita sztuka państwa Aszantów [wyroby z metali szlachetnych, zwłaszcza ze złota] i Fon [wyroby z metali, płytki reliefowe do ozdabiania ścian i słupów pałaców królewskich, przedmioty kultu, figurki zwierząt obijane srebrną lub mosiężną blachą].
Z XVII - XVIII w. pochodą też figularne rzeżby kamienne a dawnego państwa Nupe i wyroby z kolorowych metali, odkryte w dolnym biegu Nigru. Poziom wszystkich wyrobów z metali w zachodniej Afryce jest niezwykle wysoki.
Afryka Wschodnia kształtuje swą sztukę pod wpływami sztuki arabskiej, indyjskiej, perskiej i indonezyjskiej. Wyróżnia się sztuka etiopska oraz sztuka Azanów z wybrzeża Oceanu Indyjskiego od Somalii do Mozambiku, wysp Komorów i części Madagaskaru. Sztuka ta łączy elementy rodzime z wpływami azjatyckimi i arabskimi; interesująca jest architektura o cechach muzułmańskich: występuje dużo przedmiotów importowanych, także z Chin. W Afryce Południowej najciekawszą grupę zabytków stanowią ruiny Zimbabwe [ XI-XVII w. ] z monumentalną budowlą eliptyczną i tzw. akropolem.
Współczesna sztuka Afryki obejmuje głównie rzeżbę w kamieniu i drewnie, architekturę, malarstwo i rzemiosło artystyczne. Główną cechą sztuk Afrykańskiej jest związnaie z życiem codziennym, magią i religia. Najbardziej rozwija się rzeżba w drewnie- polerowana lub polichromowa. Charakterystyczne są rzeżby przodków, bóstw, figurek kultowych i zwierzęcych, masek obrzędowych. Oprócz rzężb drewnianych występują rzeżby w kości słniowej, glinie, kamieniu, metalach. W proporcjach często występuje charakterystyczne powiększenie głowy. Malarstwo operuje głównie kolorem czerwonym, czarym i białym, służy jako dekoracja architektury lub rzeżb i masek.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 3097 , autor: ew.la , Ocena: 11.87

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Sztuka afrykańska

Sztuka Greków i Rzymian
Sztuka Etruska
Sztuka kreteńska i mykeńska
Sztuka starożytnej Grecji (1)
Sztuka wczesnego chrześcijaństwa II-IV w.
Sztuka abstrakcyjna
Sztuka użytkowa
Sztuka starożytnego Rzymu
Sztuka starożytnej Grecji.
Sztuka prehistoryczna
Sztuka Egiptu starożytnego
Sztuka starożytnego Egiptu. (2)
Sztuka - rozprawka


Losowe teksty z tej samej kategorii

Wielcy malarze na przełomie XIX i XX wieku – Młoda Polska
Najsłynniejsze rzeźby greckie
Giotto di Bondone, Wskrzeszenie Łazarza, ok. 1305 r
Opis obrazu " IMPRESJA, WSCHÓD SLONCA "
Władysław Skoczylas
Opis obrazu "Stworzenie świata"
Na przykładzie wybranych dwóch malarzy dwóch różnych epok porównaj różnice w technice i warsztacie malarskim oraz znaczenie malarstwa w danej epoce
Pierre Auguste Renoir
Styl romański X w.
Architektura XIX wieku.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 11.87.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-10 18:14:48
⇒Czytano: 3097
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: