Strona główna » Liceum » Pozostałe » Plastyka


Romantyzm, klasycyzm



Poprzednia praca: Romantyzm (5)
Następna praca: Opis obrazu " IMPRESJA, WSCHÓD SLONCA "



Treść: ROMANTYZM : HISZPANIA Łuk Triumfalny na paryskim Placu Gwiazdy zbudowano w około 1806 stał się jednym z symboli dojrzałego klasycyzmu . Płaskorzeźba Francois Rud'a umieszczonej na nim 30 lat później przedstawia grupę żołnierzy w ozdobnych zbrojach wyruszającą na bój zachęcana gestem starego wodza Goya y Lucientes ( 1746-1828 ) - mianowany malarzem nadwornym króla Karola IV stworzył GOYA czyli najdziwniejszy portret jaki kiedykolwiek powstał . Dzieło nie wydobywało dostojeństwa modelom ( rodzinie Karola IV ) ale podkreślało ich brzydotę i pychę jakby malarz chciał dać w ten sposób wyraz swemu przekonaniu o rozpadającej się monarchii . Największe dzieła artysty wiążą się jednak z agresją wojsk cesarza Napoleona na Hiszpanię . ( obraz z wojny : Rozstrzelanie powstańców madryckich - obraz kompozycyjnie dzieli się na dwie części , po prawej na pierwszym planie widzimy pluton egzekucyjny a po prawej gromadkę ofiar czekających na śmierć , światło ze stojącej na ziemi latarni odbija się o jaskrawo białą koszulę skazańca , czyniąc zeń główną postać obrazu ) FRANCJA : Gericault (żeriko) - (1791-1824 ) Tratwa Meduzy obraz ukazuje los ofiar katastrofy statku meduza o której rozpisywały się wówczas gazety . Silny kontrast światło cieniowy , groza wzbierającego wokół żywiołu Delacroix ( Delakrua) (1798-1863) niezwykle różnorodna tematyka obrazów , sceny współczesne i historyczne portrety i wizerunki ludzi w działaniu a także ilustracje do wschodnich baśni i egzotycznych zwierząt . W swoich dziełach największą wagę przypisywał barwom w szczególności zaś czerwonej złocistożółtej błękitnej i zielonej . Kontrastując je na płótnie brał pod uwagę prawo względności barw , zmienia on niejednokrotnie naturalną barwę malowanego przedmiotu na taką która lepie zestrajała się z innymi . Był płomiennym republikaninem i piewcą wolności świadczy o tym obraz Masakra na Chios - ukazująca prześladowanie przez tureckiego najeźdźcę zamieszkujących tę wyspę Greków WOLNOŚĆ WIODĄCA LUD NA BARYKADY - namalowany w rok po francuskiej rewolucji lipcowej , na pierwszym planie : ciała poległych , na drugim ( głównym )czoło szturmu z robotnikiem , inteligentem i chłopcem z ludu którym przewodzi kobieta w czapce frygijskiej z 3 kolorowym sztandarem w dłoni , przeważa tu brąz czerwień i biel . POLSKA :Piotr Michałowski (1800-1855) - malował konie , ograniczał się do kilku barw głównie brązów szarości i bieli później kolorystyka jego dzieł zaczęła się wzbogacać , w róże , żółcienie , Bitwa Pod Samosierrą - o dynamice obrazu decyduje cała jego kompozycja . Do arcydzieł Michałowskiego należą również jego portrety chłopów malowanie szerokimi smugami farby na ogół z przewagą brązów i bieli wydobywają one z grubych rysów prostych mieszkańców wsi . MALARSTWO OPARTE NA ZDECYDOWANYCH ZESTAWIENIACH PLAM BARWNYCH I NA OSTRYCH KONTRASTAACH ŚWIATŁOCIENIOWYCH, KOLOR CHŁODNY, PRZYGASZONY, ŚWIATŁO MODELUJE POSTACIE MIĘKKO I ŁAGODNIE, NIBY RZEZBIARSKIE POSĄGI, ZNAACZNA ROLA RYSUNKU, KTÓRY WYRAZIŚCIE WYODRĘBNIA POSTACIE Z TŁA, FARBA ROZKŁADANA JEST GŁADKO I RÓWNOMIERNIE, NIE STOSUJE SIĘ IMPASTÓW, A ŚLAADY BIEGU PĘDZLA UKRYWA SIĘ STARANNIE. TEMATÓW DOSTARCZAŁO ŻYCIE WSPÓŁCZESNE. KLASYCYZM ZASADY OGÓLNE 1PRZEWAGAA STATYKI NAD DYNAMIKĄ 2RYSUNEK JEST WAŻNIEJSZY OD BARWY, BO JEST DZIEŁEM UMYSŁU, A BARWA UCZUCIA 3PRZEWAGA IDEALIZMU NAD REALIZMEM 4W ARCHITEKTÓRZE NALEŻY WZOROWAĆ SIĘ NA BUDOWLACH STAROŻYTNYCH GRECKICH I RZYMSKICH. ARCHITEKTURA WZOROWANIE SIĘ NA BUDOWLACH GRECKICH I RZYMSKICH-WZNOSZENIE BUDOWLI NA PLANIE PROSTOKĄTA LUB KOŁA, WYPOSAŻANIE ICH W KOLUMNADY I KOLUMNOWE PORTYKI, OSZCZĘDNE STOSOWANIE OZDÓB, SZLACHETNOŚĆ PROPORCJI. DOMINIK MERLINI-PAŁACYK KRÓLIKARNIA FORMA BUDOWY CENTRALNA Z KOPUŁĄ I PORTYKAMI, PODOBNY DO ZNANEJ VILLI ROTONDA PALLADIA. D. MERLINI I JAAN CHRYSTIAN KAMSETZER-PAŁAC NA WODZIE W ŁAZIENKACH SZLACHETNOŚĆ PROPORCJI, SPOKÓJ I UMIAR W DEKORACJI-RZAZBY USTAWIONE NAD GZYMSEM WIEŃCZĄCYM I NA NADBUDÓWCE TZW.BELWEDERKU, WYSTĘPUJE PORTYK WGŁĘBNY WSPARTY NA CZTERECH KOLUMNACH-PEŁNIĄCY FUNKCJĘ ZAWSZE OTWAARTE SIENI.SZYMON BOGUMIŁ ZUGA- KOŚCIÓŁ EWANGELICKI W WARSZAWIE OKRĄAGŁA, POTĘŻNA, KORPUS PRZYKRYTY KOPUŁĄ POSIADA 4 KRÓTKIE RAMIONA, Z KTÓRYCH JEDNO JEST PORTYKIEM WSPARTYM NA KOLUMNACH, CAŁOŚĆ WIEŃCZY TZW.LATARNIA. JACQUES ANGE-PETIT TRIANON W WERSALU REGULARNE ROZMIESZCZENIE 4 PILASTRÓW (PŁASKIE FILARY PRZYLEGAĄĄCE DO ŚCIANY) ZAKOŃCZONYCH KORYNCKIMI KAPITELANI, ŚWIETNA PROPORCJA, PROSTOTA, UMIAR W DEKORACJI-PRÓCZ PILASTRÓW TYLKO BALUSTRADA ZAKRYWAJĄCA DACH. JACQUES GERMAIN SOUFFLOT-KOŚCIÓŁ ŚW. GENOWEFY W PARYŻU BUDOWLA NA PLANIE KRZYŻA ŁACIŃSKIEGO, Z FRONTU WIELKI PORTYK WSPARTY NA SZEŚCIU PARACH KOLUMN O KAPITELACH KORYNCKICH, DEKORACJA RZEZBIARSKA W TYMPANONACH, NA SKRZYŻOWANIU NAAW JEST WZNIOSŁA KOPUŁA PODTRZYMYWANA PRZEZ 32 KOLUMNY. PIERRE WINION-KOŚCIÓŁ ŚW. MAGDALENY W PARYŻU DOŚĆ WIERNE POWTÓRZENIE PARTENONU PODOBNIE JAK AKADEMIA GÓRNICZA W LENINGRADZIE. PIOTR AIGNER-ŚWIĄTYNIA SYBILLI W PUŁAWACH WZORY ZACZERPNIĘTE ZE SZTUKI RZYMSKIEJ. JAKUB KUBICKI-BELWEDER W WARSZAWIE PORTYK W WIELKIM PORZĄDKU BIEGNĄCY PRZEZ DWIE KONDYGNACJE AŻ PO DACH. RZEZBA WYKONYWANA NA TYMPANONACH I PORTYKACH, FORMA SPOKOJNA, ZRÓWNOWAŻONA, ZAMKNIĘTA, LINIE KONTURU PŁYNNE I MIĘKKIE, UKAZYWANIE POSTACI PIĘKNE I SZLACHETNE, RYSY POSTACI UPIĘKSZANE NIE WYRAŻAŁY ŻADNYCH UCZUĆ . ANTONIO CANOVA-TWÓRCA RZEZB W BIAŁYM MARMURZE, ELEMENT ANTYCZNY POŁĄCZONY Z WDZIĘKIEM, LEKKOŚCIĄ ROKOKA, REALIZMEM BAROKU. RZEZBIŁ CHĘTNIEJ POSTACI ZE STAROŻYTNEJ MITOLOGII, NIŻ POSTACI WSPÓŁCZESNE, A TE W ANTYCZNYCH STROACH, BEZ PODOBIEŃSTWA. JEGO DZIEŁA TO-PORTRET PIUSA VII, HENRYK LUBOMIRSKI JAKO AMOR, PORTRET PAULINY BORGHESE. BERTHEL THORWALDSEN-CZCICIEL SZTUKI RZYMSKIEJ, JEGO DZIEŁA SĄ STATYCZNE I POWAŻNE, REPREZENTUJE PÓŻNY KLASYCYZM. JEGO DZIEŁA TO-POMNIKI MIKOŁAJA KOPERNIKA I KSIĘCIA JÓZEFA PONIATOWSKIEGO NA KRAKOWSKIM PRZEDMIEŚCIU W WARSZAWIE. JAKUB TATARKIEWICZ-W PORTRECIE FRYDERYKA CHOPINA ARTYSTA WYGŁADZA I UPIĘKSZA JEGO RYSY, NIERUCHOMA, REGULARNA TWARZ NIE WYRAŻA ŻADNYCH UCZUĆ....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 3318 , autor: ew.la , Ocena: 11.57

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Romantyzm, klasycyzm

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Juan Munoz
Pałac Leopolda Kronenberga
Referat na temat Sztuki Chinskiej
Granice w sztuce
Hieronim Bosch
Grecka sztuka ludowa (2)
Bosch i Bruegel
Styl romanski.
Życie i twórczość Fransa Halsa
Malarstwo i rzeźba po II wojnie światowej.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 11.57.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-10 18:14:55
⇒Czytano: 3318
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: