Strona główna » Liceum » Pozostałe » Plastyka


Lwowska Galeria Obrazów - Jan Matejko - Portret Dzieci Artysty



Poprzednia praca: Lwowska Galeria Obrazów - Henryk Rodakowski - Portret córki artysty Marii Woźniakowskiej
Następna praca: Lwowska Galeria Obrazów - Józef Chełmoński - Noc Księżycowa



Treść: Portret dzieci artysty to tytuł dzieła namalowanego techniką olejną na desce mahoniowej w roku 1879. Obraz przechowywany we Lwowie w Lwowskiej Galerii Obrazów ma wymiary 202 cm x 149 cm z sygnaturą w lewym dolnym rogu.

Autorem dzieła jest Jan Matejko (1838-1893), polski malarz, najznakomitszy reprezentant polskiego malarstwa historycznego XIX w., wybitny portrecista i realizator polichromii ściennych. Jego głęboko patriotyczna, plastyczna wizja historii Polski pobudza wyobraźnię wielu pokoleń Polaków. Wykształcony w krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych (u W.K. Stattlera i W. Łuszczkiewicza), ponadto w Monachium i Wiedniu, od 1873 dyrektor SSP w Krakowie, w 1887 doktor honoris causa UJ, odbył wiele podróży zagranicznych (Paryż, Wiedeń, Turcja, Czechy, Węgry, Włochy).

Tematem obrazu jest portret zbiorowy dzieci artysty: Tadeusza, Heleny, Beaty i Jerzego, których Matejko doczekał się z żoną - Teodorą z Giebułtowskich.

Pierwszym planem i dominującym elementem kompozycji jest ściśle ustawiona grupa dzieci z psem. Ich pozy są nienaturalne, gesty wystudiowane i pozbawione lekkości. Krytycy pisali, że Jerzy trzymający psa na smyczy, stojący Tadeusz i dwie pięknie ubrane córki ukazał niczym dumne, wystrojone książątka, a nie rozbrykane, wesołe, pełne życia dzieci.

Kompozycja portretu jest centralna i statyczna. Harmonijna, oparta na pionach i poziomach. Ograniczona ciasnym pomieszczeniem z mnóstwem dekoracyjnie zdobionych mebli, tkanin. Przestrzeń robi wrażenie klaustrofobicznej, choć otwarta jest na pejzaż. W obrazie mnóstwo jest szczegółów - nie ma wolnych, pozbawionych dekoracji płaszczyzn. (horror vacui).

Opisywane dzieło emanuje linearnością. Taka dokładność i precyzja malowania oddana jest dzięki studiom z natury, choć można by przypuszczać, że Matejko wspomagał się fotografią.

Gama barwna jest szeroka. Artysta umiejętnie używa czerni i bieli. Kontrastuje barwy ubrań portretowanych, być może nadając tym pewną symbolikę i różnorodność charakteru dzieci

Światło w obrazie jest naturalne i lekko rozproszone, z pewnością jego źródło znajduje się na przeciwko dzieci. Delikatnie modeluje pięknie oddane faktury materiałów.

Linia wyznacza kształty każdego elementu obrazu, perfekcyjnie oddaje detal.

Artysta malując swoje dzieci nadaję im typowe cechy indywidualne (nie są idealizowane) ale ich twarze i gesty robią wrażenie przedwcześnie dojrzałych.

Technika malarska ma ogromy wpływ na dzieło. Faktura jest gładka, niektóre elementy powstały w wyniku kładzenia farby są w sposób laserunkowy.

Dziewięć lat wcześniej (w 1870 roku) Matejko namalował obraz olejny ukazujący trójkę swoich dzieci, których chwalono za intymna atmosferę i naturalne przedstawienie dziecięcej twarzy. W 1879 r. stworzył kolejny portret swoich pociech, jednak tym razem zebrał wiele głosów krytycznych.
---------------------
„Był mały jako ludzie ciałem drobni i przygarbiony
nie wiekiem, lecz pracą... głowę chylił w długich lokach,
z oczu mu gorzał żar – taki w prorokach. ”
(Stanisław Wyspiański)
---------------------
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1339 , autor: elkakida , Ocena: 92.27

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Lwowska Galeria Obrazów - Jan Matejko - Portret Dzieci Artysty

Lwowska Galeria Obrazów - Aleksander Kotsis - Matula pomarli
Lwowska Galeria Obrazów - Henryk Rodakowski - Portret córki artysty Marii Woźniakowskiej
Lwowska Galeria Obrazów - Józef Chełmoński - Noc Księżycowa
Lwowska Galeria Obrazów - Władysław Ślewiński - Martwa natura ze srebrną misą i owocami


Losowe teksty z tej samej kategorii

Klasycyzm (4)
Opis obrazu "Stworzenie świata"
Pałac Leopolda Kronenberga
Kobieta w sztuce
Poussin Nicolas (malarz baroku)
Henri de Toulouse-Lautrec.
Rzeżbiarze XX wieku - Archipenko Aleksandr
Wyspiański Stanisław
Analiza obrazu pt. "Ostatnia chudoba"
Pablo Picasso


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 92.27.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2009-02-07 22:13:11
⇒Czytano: 1339
Autor: elkakida


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: