Strona główna » Liceum » Pozostałe » Muzyka


Liszt



Poprzednia praca: Fryderyk Chopin (2)
Następna praca: Fuga



Treść: Liszt Ferenc (Franz) (1811-1886), kompozytor, pianista, dyrygent węgierski (niemieccy biografowie przypisują Lisztowi pochodzenie austriacko-bawarskie). Studiował grę na fortepianie u C. Czernego oraz kompozycję u A. Salieriego w Wiedniu. Tam poznał L. van Beethovena i F. Schuberta, debiutował w 1822 jako pianista. 1823 wyjechał do Paryża, gdzie studiował prywatnie kompozycję u F. Paera i A. Reichy.
1824-1827 koncertował w Paryżu i w Anglii, zachwycając m. in. króla Jerzego IV. W Paryżu poznał czołowe osobistości rodzącego się ruchu romantycznego, m. in. V. Hugo, A. Lamartine'a, H. Heinego, A. Musseta, F. Chopina, H. Berlioza, F. Mendelssohna-Bartholdy'ego. 1834 związał się z księżną Marią d' Agoult, z którą spędził następne 4 lata w Szwajcarii i Włoszech. Skomponował wtedy utwory fortepianowe, zebrane w 2 pierwszych księgach Lat pielgrzymstwa (I Szwajcaria, II Italia).
1839-1847 odbył liczne podróże koncertowe po całej Europie. W 1847 poznał w Kijowie żonę wysokiego oficera rosyjskiego, księżnę K. Sayn-Wittgenstein, która stała się kolejną miłością jego życia. Osiedlił się wraz z nią w Weimarze, obejmując stanowisko kapelmistrza wielkoksiążęcego i skupiając wokół siebie szkołę "nowoniemiecką", z R. Wagnerem, H. von Bülowem, P. Corneliusem, J. Raffem na czele. Tam powstało 12 poematów symfonicznych, koncerty fortepianowe Es-dur i A-dur, symfonie Faustowska i Dantejska, Sonata h-moll na fortepian.
1861 opuścił Weimar i udał się do Rzymu na uroczystości zaślubin z księżną Sayn-Wittgenstein, które nie doszły do skutku z powodu odmowy dyspensy przez papieża. Liszt pozostał w Rzymie, 1865 przyjął święcenia kapłańskie. Odbywał do końca życia liczne podróże do Budapesztu, Weimaru, Bayreuth - gdzie zmarł 31 VII 1886.
Był jedną z najwybitniejszych postaci muzycznego romantyzmu, objął swą twórczością okres od narodzin tego stylu po jego późne stadium. W muzyce fortepianowej rozwinął niebywale fakturę i technikę pianistyczną, antycypując zarówno impresjonistyczny styl C. Debussy'ego i M. Ravela, jak i ekspresjonizm A. N. Skriabina, czy też późnoromantyczny koncert fortepianowy P. I. Czajkowskiego i S. W. Rachmaninowa.
W muzyce orkiestrowej skrystalizował i rozwinął gatunek poematu symfoniczne-go, kontynuował Berliozowską ideę symfonii programowej. Jako pianista o fantastycznej technice i hipnotycznym oddziaływaniu na publiczność, autor niezliczonych transkrypcji upowszechnił styl romantycznej wirtuozerii, zaznajamiał słuchaczy z całym repertuarem muzyki XIX w. Jako dyrygent, dyrektor muzyczny dworu weimarskiego, stał się duchowym ojcem neoromantyzmu niemieckiego.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2156 , autor: ew.la , Ocena: 24.37

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Liszt

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Jan Sebastian Bach (1685 - 1750) (1)
Szymanowski Karol
Muzyka trwała i ulotna a tradycje muzyczne
Dialogi z Bachem
Muzyka filmowa
Renesans w muzyce
Romantyzm w muzyce (4)
Franz Peter Schubert (1)
Vivaldi Antonio
Sprawozdanie z recitalu Michała Bajora


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 24.37.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-07 23:43:15
⇒Czytano: 2156
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: