Strona główna » Liceum » Pozostałe » Muzyka


Klasycyzm w muzyce



Poprzednia praca: Konferencje Wielkiej Trójki (2)
Następna praca: Romantyzm w muzyce (1)



Treść: W dziejach muzyki za zaczątek klasycyzmu uważa się okres od 1720 do 1760 roku. Czas ten stylowo pokrywa się z późnym barokiem, jednak jest znacznie prostszy. W tym okresie rozwijała się głównie muzyka instrumentalna z jej najważniejszą formą – sonatą opartą na dwóch kontrastujących ze sobą tematach, ale powstawały również opery i balety. Funkcję nadrzędnego elementu muzycznego pełni melodia, która staje się podstawą formy. Nowością staje się bliski związek melodii z pieśnią ludową. Muzyka przedklasyczna ma swoich wybitnych przedstawicieli. Chyba najważniejszym jest reformator opery Krzysztof Willibald Gluck, autor wielu oper i baletów. Z jego oper należy wymienić Orfeusza i Eurydykę, Alcestę i Ifigenię na Taurydzie. Innymi znanymi twórcami oper tamtego okresu byli Cimarosa i Paisiello. Natomiast muzykę smyczkową na wielką skalę uprawiał również Włoch – Luigi Boccherini, autor olbrzymiej ilości kwartetów i kwintetów smyczkowych.
Jednak przychodzi rok 1760, a wraz z nim jeden z dwóch tytanów muzyki klasycznej – Józef Haydn. Drugim wielkim, który pojawił się na scenie muzycznej, jest Wolfgang Amadeusz Mozart. Właśnie dzięki nim zawdzięczamy klasyczny porządek, który stanie się niezastąpionym wzorem dla wielu potomnych.
W drugiej połowie XVIII wieku wraz z emancypacją stanu mieszczańskiego pojawia się nowy typ muzyki, uprawianej już nie dla dworu czy kościoła, lecz przez amatorów dla własnej przyjemności. W Anglii urządzano prywatne koncerty, w Holandii czy w Niemczech muzyka kościelna była bardziej nastawiona na szerszy krąg odbiorców, a we Włoszech konserwatoria udostępniały swe koncerty nowym kręgom słuchaczy. W tym czasie pojawia się urządzania koncertów, na które mógł wejść każdy (kto zapłacił).
W muzyce wczesnoklasycznej ogromnemu rozwinięciu uległy takie formy muzyczne jak rondo, sonata fortepianowa, muzyka kameralna, divertimenta, symfonie i koncerty instrumentalne. Niestety, czasami dało się zauważyć pewne dalekie niekorzystne uproszczenia i schematyczną powtarzalność funkcji i akordów…
Wspomniani wyżej dwaj wielcy oświecenia ulegali różnym wpływom i stylom. Haydn jest ostrożniejszy, dojrzalszy, Mozart – bardziej młodzieńczy, niepohamowany. Haydn często w swojej twórczości sięgał do baroku – stąd powstała genialny sonet z elementami barokowej fugi, wspaniale prezentujący się w kwartecie smyczkowym. Kompozytor udowodnił tym, że czterogłos kwartetowy nie musi być nudny i pusty, ale może zachwycić swą pełnią i blaskiem, zrywając z technikami akompaniamentu i usamodzielniając każdy z głosów. Haydn jest twórcą wielu znaczących utworów, które do dziś zachwycają. Słuchając oratoria Stworzenie Świata czy symfonii Poranek, zachwyt mój nie może ujrzeć końca.
Nie ma co jednak ukrywać, że Haydn pozostawał zawsze w cieniu dwóch innych kompozytorów – dopełniających klasycyzm – wspominanego wcześniej Mozarta i Beethovena, o których można by rozpisywać się godzinami, ale nie zrobię tego. Powiem tylko jedno: śpiewając w chórze Requiem Mozarta i słuchając V Symfonii Beethovena, popadam w stan, który mógłbym określić mianem empatii muzycznej – tak silnie przeżywam tę muzykę.
Być może przedstawione przeze mnie muzyczne oświecenie nie wyczerpuje tematu, a nawet jest o tym przekonany. Najważniejsze jest to, że choć trochę oddałem ducha tamtych czasów i tym samym uczyniłem ten referat czymś osobistym, a nie kolejną encyklopedyczną definicją.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2052 , autor: ew.la , Ocena: 38.32

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Klasycyzm w muzyce

Klasycyzm (3)
Klasycyzm w muzyce - przedstawiciele.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Dzieła Ludwiga von Beethovena
Muzyka filmowa
Bogurodzica - najstarsza pieśń polska
Rodzaje muzyki, forma muzyki i rodzaje muzyki
Johann Sebastian Bach (2)
Henryk Wieniawski - kronika życia
Wolfgang Amadeusz Mozart - życie i tworczość
Wolfgang Amadeusz Mozart (1)
Renesans w muzyce
Hymn Gimnazium Nr 4 w Pile.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Pozostałe
Geografia Geografia
Biologia Biologia
Ekologia Ekologia
Historia Historia
Inne Inne
Leśnictwo Leśnictwo
Muzyka Muzyka
Plastyka Plastyka
PO PO
Przedsiębiorczość Przedsiębiorczość
Religia Religia
Sport Sport
Wiedza o kulturze Wiedza o kulturze
WOS WOS

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 38.32.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-20 19:52:18
⇒Czytano: 2052
Autor: ew.la


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: