Strona główna » Liceum » Język polski » XX lecie


Różne koncepcje poezji i jej stosunku do tradycji w Polsce lat międzywojennych.



Poprzednia praca: Przykłady polifoniczności konstrukcji świata przedstawionego wybranych powieści. Jaką funkcję ona pełni w danym utworze? (1)
Następna praca: "Jesteśmy poetami dnia dzisiejszego...". Skamandryckie obrazy poetyckie jako nowa formuła sztuki słowa.



Treść: 1. Skamandryci (Julian Tuwim, Jan Lechoń, Kazimierz Wierzyński, Antoni Słonimski, Jarosław Iwaszkiewicz):
Bezprogramowość, w imię swobody artystycznej rezygnowali z krępowania twórczości przez z góry zakreślone ramy. Poczucie więzi z przeszłością, aprobata współczesności, chęć uprozaicznienia poezji, poczucie odpowiedzialności za pracę poetycką, kult talentu - to, wbrew bezprogramowości, elementy programu. Skamandryci wychodzili naprzeciw teraźniejszości, zaczęli z góry atakować wzorce poezji romantycznej i młodopolskiej jako anachronistyczne. W imię teraźniejszości pragnęli pisać wiersze zanurzone w codzienności i w problemach zwykłych ludzi, a to było obce tamtym epokom. Jednakże epoki te stanowiły fundament tradycji literackiej, a więc Skamandryci wybrali drogę kompromisu z tradycją.
2. Futuryzm (Aleksander Wat, Anatol Stern, Stanisław Młodożeniec, Bruno Jasieński):
Zrywają z przeszłością i tradycją narodową, wierzą w maszynę i GGA gąsiora, chcę powyrzucać "mumie Mickiewiczów" i skończyć z ortografią. Manifestem jest "But w butonierce" Bruno Jasieńskiego. Język pozbawiony jest szablonów, nieharmonijny, tworzony przez artystę. Prowokacyjny stosunek do ładu i porządku.
3. Awangarda krakowska (Tadeusz Peiper, Julian Przyboś, Jalu Kurek):
Tematem poezji staje się 3M (miasto, masa, maszyna). Kreatywna rola poety, miał kształtować odbiorcę. Wiersz metaforyczny, krótki, zwięzły i logiczny. Dla intelektualistów, zrywają z tradycją.
4. Awangarda lubelska (Józef Czechowicz):
Tematy: śmierć, wojna, kryzys cywilizacji, choć także tradycyjne, np.: wieś, pejzaże, uczucia. Zamiłowanie do metafory. Czechowicz głosi muzyczną poezję snu, skojarzeń i miazgi psychicznej.
5. Żagary (Czesław Miłosz, Tadeusz Bujnicki, Jarosław Rymkiewicz):
Sprzeciw indywidualizmowi i jednostce. Żagaryści głosili katastrofizm - czyli przeczucie zagłady świata i kresu istnienia ludzkiego. Poeci wracali do romantyzmu i symbolizmu, więc korzystali z tradycji.
6. Kwadryga (Stanisław Dobrowolski, Konstanty Ildefons Gałczyński, Lucjan Szenwald):
Uspołecznienie poezji - literatura komunikatywna i zaangażowana, związana z pracą i życiem prostych ludzi. Wzorowali się nieco na Skamandrytach.
7. Leopold Staff:
Kontynuuje swoją twórczość, jest poetą klasycznym, otwartym na tradycję.
8. Poeci "trzech salw" (Władysław Broniewski, Witold Wandurski, Ryszard Stande):
Wzorce dla swej poezji znajdował w romantyzmie, uważając, że współczesność wymaga postawy heroicznej i prometejskich. Poezja ma porywać do walki. Umiłowanie kultury, ziemi, mowy ojczystej.
9. Bolesław Leśmian:
Powrót do natury, poszukiwanie człowieka pierwotnego. Sięganie do folkloru. Fascynacja śmiercią i brzydotą. Był przeciwnikiem tematyki aktualnej opiewającej współczesność i przeżycia zbiorowe. Jego utwory mogą przypominać utwory symbolistów.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1993 , autor: agacjo , Ocena: 52.69

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Różne koncepcje poezji i jej stosunku do tradycji w Polsce lat międzywojennych.

Różne interpretacje tytułu powieści "Granica" Z. Nałkowskiej.
Różne poglądy pisarzy XX- lecia międzywojennego na cywilizację i kulturę. Uzasadnij.
Różne formy narracji w literaturze międzywojennej (na wybranych przykładach).
Różne obrazy patriotyzmu na przykładzie „Przedwiośnia”.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Ogolnie o XX leciu miedzywojennym
Realizm czy deformacja rzeczywistości? Które obrazowanie jest ci bliższe?
Przyprawianie ‘gęby’, czyli gombrowiczowska koncepcja człowieka zniewolonego przez formę.
"Przedwiośnie"
Walka Polaków o tożsamość narodową (w czasie II wojny światowej).
Fantastyka i realizm w kreowaniu światów Bruno Schulza.
Miłość (3)
Magiczny wymiar miłości w „Mistrzu i Małgorzacie”
"Szewcy" jako dramat o rewolucji.
Analiza tytułu - "Granica" Z. Nałkowskiej.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 52.69.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 10:37:06
⇒Czytano: 1993
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: