Strona główna » Liceum » Język polski » XX lecie


Kreacjonizm czyli poszukiwanie nowych form wypowiedzi w prozie polskiej i obcej XX wieku.



Poprzednia praca: Biblia i mitologia jako artystyczne tworzywo w "Mistrzu i Małgorzacie".
Następna praca: Mimetyzm czy kreacjonizm? Które tendencje w sztuce odpowiadają ci bardziej i dlaczego? Uzasadnij, odwołując się do wybranych utworów.



Treść: "Sklepy cynamonowe" Brunona Schulza
- konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła; ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia,
- przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego elementu, połączonego podświadomie z przeżyciami z okresu dzieciństwa (archetypy); dziecinne wyobrażenia o nim; zapis uczuć jednostki związanych z elementem rzeczywistości,
- asocjacyjność metafor,
- synestezja - połączenie doznań zmysłowych z obrazami tworzonymi przez umysł,
- wprowadzenie do utworu rzeczy i zjawisk nadrealnych jako przykładu możliwych do wychwycenia przez każdego człowieka, kierującego się indywidualizmem,
- odwrócenie hierarchii wartości - najważniejsze jest spontaniczne reagowanie na wydarzenia,
- kreacjonizm jest podkreśleniem zdążania autora do zachowania tożsamości, indywidualizmu, a także własnego przetworzenia rzeczywistości,
- zastosowanie groteski lirycznej dla oddania niepowtarzalności i "dziwności" nastroju,
- odrzucenie mimetyzmu jako uniwersalnego spojrzenia twórcy na świat,
- rezygnacja z ciągłości fabuły - czasoprzestrzeń konstruowana według uznania odbiorcy.
"Ferdydurke" Witolda Gombrowicza
- motyw "zdziecinnienia" bohatera - podobnie jak w "Sklepach cynamonowych",
- postaci ludzkie są uosobieniem cech charakteru i umysłowości: nauczyciele, rodzina Młodziaków, rodzice uczniów, uczniowie...,
- konwencja groteski - sytuacja zagrożenia bohatera jest śmieszna, jak i przerażająca; konwencja "złego snu": wychowanie młodego pokolenia na ludzi niezdolnych do samodzielnego życia; ludzie są kukiełkami, marionetkami,
- symbole: Pupa - zdziecinnienie, Gęba - opinia u innych, której nie można zmienić, zatracenie tożsamości, Łydka - instynkty, biologizm, sprzeciw wobec unifikacji,
- schematyzm odczuwania i postępowania ludzi w mieście, na wsi i w rodzinie mieszczańskiej,
- wykreowanie postaci bliskich obłędu jako dowód nienaturalności ludzkich zachowań i nielogiczności pobudek,
- formy jako wykreowane przez ludzi nienaturalne prawidła współżycia,
- neologizmy i "archaizacja" wypowiedzi ("Słowacki wielkim poetą był").
"Szewcy" Ignacego Witkacego - TO JEST DRAMAT, ale może się przydać.
- dowolność kształtowania i odbioru świata przedstawionego (didaskalia),
- groteskowość konwencji - wszystko jest możliwe; częste zmiany akcji (np. rewolucje); zmiany stylu wypowiedzi bohaterów ; bezsens niektórych dialogów; didaskalia częścią akcji utworu,
- aluzyjność imion bohaterów,
- teoria CZYSTEJ FORMY - maksymalne zdeformowanie świata; odejście od codziennych treści; sposób na odrodzenie teatru niezaangażowanego; wywołanie niepokoju, lęku metafizycznego. Odbiorca w obliczu Tajemnicy Istnienia, którą musi zgłębić indywidualnie.
"Proces" Franza Kafki
- konwencja koszmaru sennego,
- abstrakcyjność lokalizacji czasowej i przestrzennej akcji,
- kreacja samego procesu jako wpływu cywilizacji i urzędów na pojedynczego, często zagubionego człowieka,
- proces parabolą ludzkiego losu - to nie my decydujemy o narodzinach, śmierci i samym przebiegu życia. Konieczność podporządkowania się z góry ustalonym prawom.,
- kreacja bohatera jako oskarżonego, którym może być każdy człowiek; ludzie zniszczeni są przez wieloletnie procesy, arogancja adwokata,
- otwarta kompozycja dzieła.
"Mistrz i Małgorzata" Michała Bułhakowa
- wykreowanie postaci Wolanda, Asasella, Behemota, Helli... jako interpretacji biblijnych przekazów o twórcach zła ; występują oni także w płaszczyźnie realistycznej,
- trzy przestrzenie: Moskwa, Jerozolima za czasów Chrystusa, przestrzeń fantastyczna,
- hiperbolizacja: tragedia ludzi pod wszechwładzą systemu.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1994 , autor: agacjo , Ocena: 45.28

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Kreacjonizm czyli poszukiwanie nowych form wypowiedzi w prozie polskiej i obcej XX wieku.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Źródła tragizmu bohatera powieści F. Kafki "Procesu".
"Proces" - o czym to książka?
Zenon Ziembiewicz – czy rzeczywiście przegrał życie na własne życzenie?
Rozważ decyzję Judyma z różnych punktów widzenia.
Moja ocena dróg rozwoju Polski przedstawiona w "Przedwiośniu"
Lata dwudzieste - opowiadanie
Polemika z renesansową tradycją humanizmu w oparciu o wiersz
Bohaterowie "Kamieni na szaniec" w czasie wojny.
„Granica” Zofii Nałkowskiej jako powieść psychologiczna
„W galerii twórców XX- lecia miedzywojennego zafascynowała mnie poezja...”


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 45.28.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 10:37:02
⇒Czytano: 1994
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: