Strona główna » Liceum » Język polski » Wspołczesność


"Ocalałem prowadzony na rzeź" - o konsekwencjach ocalenia w poezji Tadeusza Różewicza.



Poprzednia praca: Czesław Miłosz i Zbigniew Herbert - opracowanie kilku wierszy.
Następna praca: Neoklasycyzm poezji Zbigniewa Herberta. Scharakteryzuj powołując się na konkretne przykłady.



Treść: Tadeusz Różewicz brał czynny udział w walkach w czasie wojny. Ocalał, lecz wojna odcisnęła piętno na jego twórczości. Motto: "Przeżyłem śmierć i znam wartość życia". Towarzyszy mu obsesja wspomnień i lęków, poczucie obcości i utraty wartości.
CECHY POEZJI - kolokwialna, klockowa.
- budzi uczucie, jakby chciał zacząć wszystko od nowa, inaczej szukać znaczeń i sensu słów,
- upodobnienie do prozy (język potoczny),
- oszczędność - dużo znaczeń, mało słów - lapidarność,
- zwięzły sąd, refleksja lub informacja o odczuciu poety,
- brak interpretacji, metafor.
UTWORY:
- "Zostawcie nas" - alienuje się, zamyka z doświadczeniami odczłowieczania. Zabije go świadomość, że jest człowiekiem. Cały jego świat legł w gruzach. Bóg nie jest punktem odniesienia.
- "Ocalony" - jest zdziwiony, że przeżył. Chce rozpocząć nowe życie, ale jest beznamiętny.
- "Lament" - morderca. Nie wierzy w tradycję.
- "Róża" - człowiek jest słabszy nawet od roślin.
- "Powrót" - ludzie są zezwierzęceni. Wojna ich niczego nie nauczyła (wstyd).
- "Jak dobrze", "Chleb" - rehabilitacja, prostota, pierwsze doświadczenia, wiara w człowieka.
Świat jest okrutny i bezwzględny. Człowiek nie liczy się w świecie. Różewicz nie wierzy w moralność. Nic nie powstrzymuje od zabicia człowieka. Poeta rzuca światu w twarz obrazy wojny. Czeka na odpowiedź - nie umie jednoznacznie ocenić wydarzeń i ludzi ("Co to dobro i co zło?"). Uważa, że nie miał młodości. Brak heroizmu. Pragnie zapomnienia. Nie potrafi odróżnić: miłości od nienawiści, dobra od zła, cnoty od występku, prawdy od kłamstwa. Filozofia, religia, etyka są puste. Jest okaleczony, nie może się przystosować do normalnego życia (nie może pisać utworów klasycznych).
Różewicz odnalazł potem sens życia w prostocie. Pisał też o ludziach (płytcy, oschli, obojętni, egoistyczni, nie cenią życia). Utwory: "List do ludożerców", "Opowiadanie o starych kobietach"....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2902 , autor: agacjo , Ocena: 79.45

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu "Ocalałem prowadzony na rzeź" - o konsekwencjach ocalenia w poezji Tadeusza Różewicza.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Twórczość J. Twardowskiego, Bursy, Wojaczka, Stachury.
Wykaż, że wojna miała niszczący wpływ na psychikę człowieka.
Czy powieść Ernesta Hemingwaya „Komu bije dzwon” może być nazwana utworem pacyfistycznym?
Jakie mogą być granice eksperymentów?
Interpretacja wiersza ,,Warkoczyk" T. Różewicz.
Symbol - pod tym słowem kryje się sekretny świat, który prowokuje wyobraźnię i dorosłego człowieka i małego dziecka.
Spróbuj opisać współczesny ideał urody kobiecej. Która ze znanych postaci go uosabia?
„Współczesne osiągnięcia techniki poszerzając możliwości człowieka, są dla niego również źródłem wielu zagrożeń.”
"Aby istnieć, człowiek musi się buntować" (Albert Camus). Zastanów się nad źródłami i sensem buntu wybranych bohaterów literackich; oceń ich postawy. (2)
Dom


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 79.45.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 13:54:06
⇒Czytano: 2902
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: