Strona główna » Liceum » Język polski » Wspołczesność


Analiza ideowa i artystyczna wiersza "Wysokie drzewa" Leopolda Staffa.



Poprzednia praca: Poeci współcześni o roli poezji. Powołaj się na przykłady.
Następna praca: Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach.



Treść: "Wysokie drzewa" O cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa, W brązie zachodu kute wieczornym promieniem, Nad wodą, co się pawich barw blaskiem rozlewa, Pogłębiona odbitych konarów sklepieniem. Zapach wody, zielony w cieniu, złoty w słońcu, W bezwietrznym sennym ledwo miesza się, kołysze, Gdy z łąk koniki polne w sierpniowym gorącu Tysiącem srebrnych nożyc szybko strzygą ciszę. Z wolna wszystko umilka, zapada w krąg głusza I zmierzch ciemnością, smukłe konary odziewa, Z których widmami rośnie wyzwolona dusza... O, cóż jest piękniejszego niż wysokie drzewa?
Należy zwrócić uwagę na to wszystko, co nadaje szczególną plastykę obrazowi zawartemu w tym utworze, np: na rolę, jaką odgrywają w niej motywy kolorystyczne: "brąz zachodu", "pawie barwy wody", jej "zapach [...] zielony w cieniu, złoty w słońcu". Metafora określająca "zapach wody" za pomocą barw oparta jest na subtelnym przesunięciu znaczeń słów, skojarzenie koloru wody z jej zapachem, co poszerza nasze odczucie krajobrazu o nieuchwytne wrażenia zmysłowe, bo zapach wody trudno jest przecież określić. Zastanowienia wymaga też inna metafora, która mówi, że drzewa są w "brązie zachodu kute wieczornym promieniem". Nadaje im ona monumentalizm, spokój, nieruchomość rzeźby. To wrażenie spokoju, bezruchu, tak charakterystyczne dla wieczornego krajobrazu, potęgują obrazy dalsze, podkreślające nastrój ciszy w przyrodzie, np: woda "w bezwietrzu sennym ledwo miesza się, kołysze". Jedyny dźwięk wydają koniki polne, które "tysiącem nożyc szybko strzygą ciszę". Mamy tu przykład onomatopei, sugerującej cykanie koników polnych, a jednocześnie metafory która kontrastem, uzmysławiającym ów jedyny dźwięk w przyrodzie, jeszcze bardziej pogłębia wrażenie ciszy.
Czemu służy w wierszu ten kunsztowny opis wieczornego krajobrazu? Jaka postawę wobec niego zajmuje poeta? Mówi o tym zarówno bezpośredni wyraz podziwu dla piękna wysokich drzew w zdaniu, że w obliczu wieczornej ciszy w przyrodzie "rośnie wyzwolona dusza". Pejzaż wywołuje więc określony nastrój duchowy, poczucie wewnętrznego skupienia. Mówimy w takich przypadkach o kontemplacyjnej postawie poetyckiej. Spokojna, klasyczna forma utworu doskonale taka postawę wyraża....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 43869 , autor: agacjo , Ocena: 1714.05

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Analiza ideowa i artystyczna wiersza "Wysokie drzewa" Leopolda Staffa.

Analiza i interpretacja "Świętego Szymona Słupnika" Stanisława Grochowiaka.
Analiza i interpretacja dzieła literackiego: Krzysztof Kamil Baczyński "Romantyczność"
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony".
Analiza wierszy S. Grochowiaka
Analiza i interpretacja wiersza Małgorzaty Hillar „My z II poł. XX wieku".
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Mam dwadzieścia cztery ata ocalałem prowadzony na rzeź".
Analiza wiersza. za kim? bogusława adamowicza
Analiza i interpretacja fragmentu prozy M.Białoszewskiego.
Analiza i interpretacja wiersza Bolesława Leśmiana pt. „Dziewczyna”.
Analiza "Ballady i romanse" W. Broniewskiego.
Analiza i interpretacja wiersza "Zaklęcie" Czesława Miłosza.
Geneza powstania „Dzienników” Gombrowicza. Analiza fragmentów „Dzienników” poświecona trzem dowolnie wybranym pisarzom polskim.
Analiza i interpretacja dzieła Bronisława Wojciecha Linke z cyklu "Kamienie krzyczą".
Analiza i interpretacja wiersza L. Staffa "Astrolog" (porównanie do wiersza "Wysokie drzewa")
Analiza wiersza "Pierwsza fotografia Hitlera" Wisławy Szymborskiej.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Filozofia życia Wisławy Szymborskiej.
Traktat teologiczny Czesława Miłosza
Katastrofizm historiozoficzny i generacyjny pokolenia Kolumbów.
Jaką prawdę o człowieku w nieludzkich warunkach odsłania poezja i proza dotycząca wojny?
Polacy wobec holokaustu na podstawie powieści A. Moczarskiego
Historia świata - dzieło Boga, ludzi czy szatana?
Jakie mogą być granice eksperymentów?
Motyw Ikara i ikaryjskiego lotu w „Odzie do turpistów” Juliana Przybosia i poetyckiej odpowiedzi Stanisława Grochowiaka (wiersz pod tytułe
Samotność ginących. Omów na podstawie analizy i interpretacji
Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Mam dwadzieścia cztery ata ocalałem prowadzony na rzeź".


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 1714.05.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 19:14:50
⇒Czytano: 43869
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: