Strona główna » Liceum » Język polski » średniowiecze


Filozofia średniowieczna.



Poprzednia praca: Średniowieczne nawiązania w literaturze późniejszych epok.
Następna praca: Jak ludzie średniowiecza wyobrażali sobie śmierć i jakie odczucia, skojarzenia,refleksje ona w nich wywoływała ?



Treść: Kierunki filozoficzne.
AUGUSTIANIZM - Kierunek filozof.-teolog. nawiązujący do koncepcji Św. Augustyna z Hippony (354-430). Był oficjalną doktryną chrześcijańską przed tomizmem.
Cała filozofia Św. Augustyna była ześrodkowana w BOGU, jedynym bycie absolutnym i doskonałym. Wobec Niego świat doczesny traci znaczenie. Bez BOGA nie podobna ani działać, ani poznawać, ani istnieć. Potrzebne jest oświecenie, aby poznać prawdę. Potrzebna jest łaska, aby czynić dobrze i być Zbawionym. W całej przyrodzie nic dziać się nie może bez udziału sił nadprzyrodzonych, czyli Opatrzności, ponieważ BÓG jest nie tylko Bytem wiecznym i przyczyną świata, ale także Kierownikiem świata i jego Sędzią. Augustianizm zakładał, że człowiek, ma swe niejasne, dramatyczne miejsce między aniołami i zwierzętami, jest dualistyczny (rozdarty między dobrem i złem). Człowiek powinien pozanać Boga i swoją duszę (medytacja, refleksja), jednak może to uczynić tylko dzięki łasce Bożej (dar Iluminacji), asceza; (wiara dramatyczna).
Św. Augustyn "Wyznania" (ok. 400r.)
Absolut - pojęcie filozoficzne oznaczające byt najwyższy, doskonały, idealny i nieograniczony czymkolwiek, istniejący sam z siebie (Summa Esencia).
Asceza - skrajna postawa polegająca na wyrzeczeniu się dóbr ziemskich w imię miłości Boga, bardzo ważny składnik augustianizmu (inaczej: odrzucenie ciała). Przeciwieństwo afirmacji życia.
Teocentryzm - poświęcenie Bogu wszystkich spraw życia, postawienie Go w środku zainteresowań (w Augustianiżmie: teocentryzm metafizyki - skoncentrowanie na Bogu myśli metafizycznej, czyli zajmującej się istotami nie materialnymi).
FRANCISZKANIZM - program wiary radosnej, prostej, opierającej się na miłości (a nie na filozofii), płynącej z wszechogarniającej miłości do świata i wszelkiego stworzenia, (które są dobre, bo stworzone przez Bożą miłość), miłości poddanej ewangelicznym - dosłownie pojmwanym - nakazom milosierdzia, ubóstwa, braterstwa. W/g Św. Franciszka człowiek jest bytem harmonijnym w świecie, który jest piękny i wszystkie stworzenia tworzą z człowiekiem jedną, wielką rodzinę, zaś BÓG jest Stwórcą i Gospodarzem świata.
Zbiór legend z życia Św. Franciszka "Kwiatki św. Franciszka z Asyżu"
Afirmacja życia - zaakceptowanie życia i czerpanie z niego prostych rodości, przeciwieństwo ascezy.
TOMIZM - aktualna doktryna Kościoła Rzymskiego (od 1879).
W/g niej każdy człowiek znajduje się w ściśle określonym, nayuralnym dla siebie i celowym miejscu drabiny bytów i powinien sprostać swej roli, walcząc z pokusami, wspinać się w górę ku doskonałości (wiara harmonijna).
Dlatego też filozofia ta kładła szczególny nacisk na problemy etyki, która stabilizowała ludzkie życie w społeczności ziemskiej i normowała je wskazaniami cnoty, zwłaszcza roztropności, miarkującej pragnienie sławy i inne pożądania, zwłascza cielesne. Odzwierciedlało się to w średniowiecznych poglądach na temat hierarchicznegoukładu ról spolecznych, stanów - od najwyższego do najniższego - zespolonych se sobą harmonijnym współdzialaniem zapewniającym rozumny ład świata. Wymyślił ją Św. Toamsz z Akwinu.
Scholastyka - rozumowanie filozofii - filozofia szkolna oparta na naukach Arystotelesa ("Logika"), majaca za zadanie dowodzić apriorycznie, tj. z góry przyjęte twierdzenia religijne. Wybitnymi przedstawicielami tego gatuku filozofii byli: Albert Wielki i jego uczeń Św. Tomasz z Akwinu.
Wzorce osobowe.
Asceta - święty: a/pokorny; b/posłuszny względem rodziców, pożniej Ojców Kościoła; c/czysty; d/pobożny; e/skromny; f/wyrzeka się: pozycji społecznej, bogactwa, władzy, rodziny, miłości świeckiej i szczęścia płynącego z dóbr ziemskich
Doskonały rycerz: mężny, waleczny, dumny, wspaniałego serca, walczy za prawdziwą wiarę, wierny do śmierci Bogu i seniorowi, wspomaga wdowy i sieroty.
Doskonały władca: spawiedliwy, pobożny, miłosierny, łaskawy dla Kościoła + doskonały rycerz.
Numerologia.
Matematyka w średniowieczu traktowana była nie tylko jako dziadzina nauki, ale także jako dziedzina wiedzy pomagająca odsłonić prawdy duchowe. I tak nawiązywały: 3. - do istoty Trójcy Świętej; 10. - do najwyższej doskonałości, jaką była potrójność Trójcy Świętej i zarazem jedność Jej samej 3*3+1=10; 4. - do czterech sensów biblijnych, Ewangelistów, cnót kardynalnych; 7. - do siedmiu Sakramentów, części (godzin) Brewiarza. Również wielokrotności, np.: 11, 33. Patrz, np.: komentarz do "Boskiej Komedii" Dantego.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 4756 , autor: agacjo , Ocena: 131.8

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Filozofia średniowieczna.

Filozofia (2)
Filozofia średniowiecza
Filozofia Średniowiecza.
Filozofia (5)
Filozofia średniowiecza.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Czy we współczesnym świecie istnieje miejsce dla dworskiego ideału miłości?
Różne oblicza śmierci w literaturze i sztuce średniowiecznej na przełomie XIV - XV w.
Hagiografia (1)
Omów rodzaje religijności w średniowieczu ("Legenda o św. Aleksym", "Pieśń o Rolandzie", "Bogurodzica")
Obrona Tristana i Izoldy
Przygody pana Parsifala z punktu widzenia właściciela szkoły rycerskiej
Najdawniejsze zabytki piśmiennictwa polskiego.
Scharakteryzuj średniowieczną hagiografię – omów genezę i literackie realizacje ( na wybranym przykładzie ).
Człowiek współczesny wobec ideałów średniowiecza. (2)
Roland-bohater czy szaleniec?


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 131.8.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-30 23:28:06
⇒Czytano: 4756
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: