Strona główna » Liceum » Język polski » Romantyzm


Historiozofia dziejów w "Nie-Boskiej komedii".



Poprzednia praca: Konrad, Kordian, hrabia Henryk - trzy kreacje bohaterów romantycznych w Twojej ocenie.
Następna praca: Idee narodowowyzwoleńcze w literaturze romantyzmu.



Treść: W części II dramatu Filozof w rozmowie z Mężem wypowiada przekonanie, że świat rozwija się poprzez przelew krwi, cierpienia oraz niszczenie starych form społecznych. W podobny sposób pojmował mechanizm rozwoju dziejów również autor dramatu. W pełni zdawał sobie sprawę z konieczności rewolucji społecznej, ale jednocześnie ze względu na swoje poglądy społeczne, filozoficzne i religijne zaakceptować jej nie był w stanie. Krasiński nie określił, czy tragiczne zakończenie dramatu (giną przywódcy dwóch obozów jeden jako przegrany i drugi jako strona wygrywająca) ma oznaczać całkowitą zagładę ludzkości, czy też odrodzenie jej za sprawą boską na nowo. Poszczególnym jednostkom i grupom społecznym przyznawał Krasiński jedynie racje częściowe: arystokracji - zasługi w organizacji cywilizowanego państwa, ludowi - bezmiar wielowiekowych krzywd i cierpień. Obydwie te racje skazywał jednakże za uzurpowanie bezwzględnej wyłączności na tragiczną klęskę. Musiały one upaść wobec znajdującej się poza historią ludzkości racji nadrzędnej, występującej tutaj pod postacią Boga spełniającego opiekę nad światem i pojmowanego na sposób chrześcijański. Mamy tu do czynienia z prowidencjalizmem, tj. traktowaniem historii przez Krasińskiego jako wyniku wyroków boskich, a nie sfery wyłącznie ludzkiego działania. Krasiński przeciwstawiał się również wszelkim czynom zbrojnym i przelewowi krwi jako zjawiskom nie mającym wystarczającego moralnie uzasadnienia.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2859 , autor: agacjo , Ocena: 35.2

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Historiozofia dziejów w "Nie-Boskiej komedii".

Historiozofia mickiewiczowska na podstawie III części "Dziadów" i "Ksiąg narodu i pielgrzymstwa polskiego"


Losowe teksty z tej samej kategorii

Czy słusznie „Pana Tadeusza” nazywamy epopeją narodową?
Znaczenie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza dla polskiego romantyzmu.
Nic nie czyni człowieka bardziej przydatnym niż miłość.Prawda czy fałsz? Moje rozważania na temat lektury "Cierpień Młodego Wertera" i odczuć współczesnego człowieka.
Odwołując się do fragmentów „Dziadów” część III oraz innych znanych Ci utworów romantycznych Adama Mickiewicza przedstaw moralistykę romantyczną.
Adam Mickiewicz - biografia. (4)
Adam Mickiewicz. (6)
Moja pierwsza bytność w Soplicowie – próba reportażu.
Wymowa ideowa Pana Tadeusza A.Mickiewicza ze szczególnym uwzględnieniem patriotyzmu.
Historia w "Panu Tadeuszu".
Przemiana wewnętrzna bohatera romantycznego.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 35.2.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 00:12:31
⇒Czytano: 2859
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: