Strona główna » Liceum » Język polski » Romantyzm


"Dziady" część III - jako dramat romantyczny



Poprzednia praca: "Autorów sądzą ich dzieła". Rozwinięcie myśli C.K. Norwida na podstawie literatury polskiego oświecenia.
Następna praca: Cyprian Kamil Norwid - biografia.



Treść: Pojęcie dramat romantyczny w literaturze polskiej kojarzy się przede wszystkim z III częścią Dziadów Adama Mickiewicza.
Charakterystyczną cechą tego gatunku jest luźna kompozycja epizodów, odrębne sceny, z których każda ukazuje jakiś nowy aspekt rzeczywistości. Gatunek ten cechuje synkretyzm rodzajowy, połączenie epiki, liryki i dramatu oraz gatunkowy ( opowiadanie, monolog, wiersz ), co wprowadza charakterystyczną dla dramatu romantycznego niespójność poszczególnych części dzieła. Wielka Improwizacja i wiersz Do Przyjaciół Moskali są przykładem fragmentów niedramatycznych, treściowo samodzielnych, choć oczywiście łączących się z całością utworu. Czynniki spajające dramat w jedną całość to : tytuł, główny bohater, główny problem (niepodległość Polski), nierozerwalny związek, jaki istnieje między światem żywych, a światem zmarłych.
Adam Mickiewicz w III części Dziadów zrywa z klasycyzmem, co związane jest z odrzuceniem zasad decorum (stosownej formy do tematu wypowiedzi), brakiem trzech jedności, akcja w utworze jest wielowątkowa, wielomiejscowa i w dowolnym czasie. Poeta zmienia koncepcję tragizmu, nie ma fatum nad postaciami, brak jest dwóch całkiem równoważnych wartości, mimo to główny bohater jest rozdarty wewnętrznie w dążeniu do celu. Zmienił również strukturę artystyczną dramatu, występują akty i sceny, ale brak jest chóru.
W tej części Dziadów, chociaż w mniejszym stopniu, poeta miesza również sceny realistyczne (np. Scena Więzienna , Salon Warszawski, Bal u Senatora) ze scenami fantastycznymi (np. Prolog, Widzenie Ewy, Widzenie Senatora, Noc dziadów ), łączy świat realny ze światem pozaziemskim.
Mickiewicz kreuje nowy, specyficzny typ bohatera romantycznego, odczuwającego bóle świata ( Weltschmerzen). Konrad, poeta, na tle bohatera zbiorowego - narodu - jest człowiekiem samotnym, tajemniczym, wrażliwym, nierozumianym przez otoczenie, zapatrzonym w siebie, nieszczęśliwie zakochanym i odtrąconym, zmienia się w bojownika samotnie walczącego o szczęście narodu i ludzkości.
Dziady są arcydramatem romantycznym , gdyż utwór ten charakteryzuje się wszelkimi cechami, które są typowe dla późniejszych utworów romantycznych. Dla nas jednak, zwykłych czytelników, Dziady są przede wszystkim patriotycznym przesłaniem. Każda epoka niesie ze sobą zagrożenia wolności, niewoli, czasem zmieniają one postać, czasem słabną, ale "patriotyczna czujność" powinna obowiązywać nas zawsze....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2621 , autor: agacjo , Ocena: 65.73

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu "Dziady" część III - jako dramat romantyczny

Adam Mickiewicz "Dziady" część II.
Adam Mickiewicz "Dziady" część III.
"Dziady" jako arcydramat romantyczny.
"Dziady" cz. III jako dramat o problemach narodu w niewoli.
"Dziady" jako dramat romantyczny.
"Dziady" część II.
"Dziady" cz.III jako dramat o buncie przeciwko przemocy.
"Dziady" część III - dramat romantyczny
"Dziady" - analiza i Adam Mickiewicz krótki życiorys.
Młodzież polska w kraju carskiego terroru - "Dziady" część III.
Człowiek pod władzą despotyzmu - "Dziady" cz. III.
Co odpowiedziałby Bóg na monolog Konrada? - "Dziady" część III
"Dziady" cz. II, IV, I Adama Mickiewicza.
Adam Mickiewicz "Dziady"
"Dziady" cz. III - krótkie opracowanie.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Biografia Juliusza Słowackiego.
"Pan Tadeusz" - rola etykiety.
"Gdybym był średniowiecznym rycerzem - którą pannę bym wybrał ?”
Jak należy rozumieć słowa: "w szczęściu wszystkiego są wszystkich cele" (w oparciu o „Odę do młodości” i własne przemyślenia).
Bunt, ofiara i cierpienie w życiu wybranych bohaterów literatury romantycznej - rozprawka z elementami charakterystyki postaci.
Pokusa.
"Beniowski" J. Słowackiego - poemat dygresyjny. Cechy, fabuła i treść.
Jakie niebezpieczeństwa dostrzegasz w Konradowej koncepcji „miłości do ludzi”?
Wahania spiskowca Kordiana.
Znaczenie „Ballad i romansów” A. Mickiewicza dla polskiego romantyzmu.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 65.73.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 17:01:39
⇒Czytano: 2621
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: