Strona główna » Liceum » Język polski » Romantyzm


Człowiek a świat pokus



Poprzednia praca: Ignacy Krasicki jako nauczyciel i wychowawca XVIII wiecznego społeczeństwa polskiego.
Następna praca: Czy stwierdzenie zawarte w "Kandydzie" Voltaire"a "Trzeba milczeć i uprawiać swój ogródek" może być aktualne we współczesnej rzeczywistości?



Treść: Od zarania dziejów, od czasu kiedy istnieje ludzkość, człowiek napotyka na swojej drodze różnorodne pokusy. Stanowią one nierozłączną część naszego życia, tak samo jak życie i śmierć. Jaki wpływ mają na nas? Czy i w jaki sposób są w stanie zmienić nasze życie?
Pokusy, jakie napotykamy na swojej drodze, mają różną postać. Często zdarza się, że im ulegamy bądź opieramy się nawet o tym nie wiedząc. Bo czyż nie ulegamy pokusie, kupując sobie jakiś, w rzeczywistości zupełnie nam niepotrzebny, przedmiot zbytku? Czy nie opieramy się jej, odrzucając ofertę weekendowego wyjazdu na rzecz spędzenia czasu z rodziną? Są to oczywiście błahe przypadki, jednakże w sposób dobitny obrazują mnogość pokus w naszym życiu.
Jaki wpływ na nas mają? Już takie błahostki, jak te przedstawione powyżej, zmuszają nas do zastanowienia się nad swoim postępowaniem. Budują pewien system wartości, któremu jesteśmy potem wierni - tak jak powyższy przykład z wyjazdem, w którym mamy do wyboru własną rodzinę albo jej brak. Często także powodują zachwianie wiary w nasze dotychczasowe wartości i powodują ich zmianę.
Im silniejsza pokusa, tym większy jej wpływ na nas. Do najsilniejszych pokus należy możliwość łatwego zdobycia majątku, który nie należy do nas, w nieuczciwy sposób. Tym sposobem może być kradzież, oszustwo, a nawet morderstwo. W takiej właśnie sytuacji znajduje się bohater powieści Honoré Balzac'a pt. "Ojciec Goriot", niejaki Eugeniusz de Rastignac. Pragnie on zdobyć majątek i pozycję w świecie. Jego system wartości mówi mu, że jedyną słuszną drogą do osiągnięcia celu jest własna praca, a przede wszystkim uczciwość. Kiedy przeżywa załamanie, napotyka na swej drodze silną pokusę. Ma możliwość błyskawicznego zdobycia majątku, wystarczy tylko ożenić się z panną Taillefer, która po ojcu dziedziczy ogromną fortunę. Jedyną przeszkodę - brata panny Taillefer - można usunąć w bardzo łatwy sposób - poprzez zlecenie morderstwa. Jak wiele osób będąc w takiej sytuacji nie skorzystałoby z możliwości?
Jednakże de Rastignac, po długiej walce z sobą i rewizji swojego systemu wartości, postanawia brnąć dalej wyznaczoną sobie drogą. Dlaczego? Ponieważ nie chce nosić na sobie do końca życia piętna mordercy. Odrzuca pokusę, bo tak nakazuje mu jego system wartości. Decyzja ta okazuje się być punktem zwrotnym w jego życiu.
Jakiekolwiek przestępstwo, umożliwiające nam zdobycie w szybki i łatwy sposób korzyści, jest pokusą. Cudzołóstwo jest pokusą. Władza jest pokusą. Każda decyzja podjęta w takiej sytuacji ma wpływ na nasze życie. Popełniając przestępstwo, narażamy się na karę i odrzucenie przez społeczeństwo. Cudzołożąc możemy zrujnować swoją sytuację rodzinną. Posiadając władzę możemy krzywdzić innych.
Powyższe przykłady obrazują dobitnie, że pokusy mają ogromny wpływ na nas i nasze życie. Wpływ ten polega na tym, iż zmuszają nas one do dokonywania wyborów. Od słuszności podjętej decyzji zależą nasze losy. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że największy wpływ na losy człowieka mają pokusy...
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 10975 , autor: agacjo , Ocena: 67.38

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Człowiek a świat pokus

Człowiek wobec przestrzeni... Omów na przykładzie "Sonetów krymskich" Adama Mickiewicza.
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem odwołując się do sceny "Sen Senatora" oraz innych wybranych fragmentów "Dziadów" Adama Mickiewicza
Człowiek pod władzą despotyzmu - "Dziady" cz. III.
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem odwołując się do sceny Sen Senatora oraz innych wybranych fragmentów "Dziadów" cz. III Adama Mickiewicza
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem, odwołując się do sceny ‘Sen Senatora’ oraz innych wybranych fragmentów ‘Dziadów cz. III’ Adama Mickiewicza.
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem odwołując się do sceny "Sen Senatora" oraz innych fragmentów III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem, odwołując się do sceny „Sen Senatora” oraz innych wybranych fragmentów „Dziadów” cz. III.
Człowiek pod władzą despotyzmu - "Dziady" cz.III
Człowiek wobec losu
Człowiek to tajemnica – Bohaterowie „Zbrodni i kary”


Losowe teksty z tej samej kategorii

Historia zamku Horeszków. (1)
Uczucia Juliusza Słowackiego na podstawie utworów "Hymn", oraz "Do matki"
Cechy gatunkowe ballady na przykładzie kilku ballad Adama Mickiewicza. (2)
"Mały jest Kordian jako wódz narodu. Wielki jest tylko, naprawdę wielki jako kreacja psychologiczna”. Rozwiń słowa J. Kleinera, zwracając szczególną uwagę na człowiecze cechy Kordiana.
Charakterystyka Jacka Soplicy
Współczesny, młody czytelnik wobec utworów Adama Mickiewicza – zainteresowany, obojętny...
Tragizm patrioty - spiskowca w "Konradzie Wallenrodzie" i "Kordianie".
”Kordian” polemiką z „Dziadami” w sferze interpretacji świata i idei. Analiza porównawcza.
Kordian postacią tragiczną.
Portret psychologiczny Kordiana.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 67.38.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 00:12:06
⇒Czytano: 10975
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: