Strona główna » Liceum » Język polski » Romantyzm


Cyprian Kamil Norwid o sobie i współczesnych w świetle znanych Ci utworów.



Poprzednia praca: Wybitne indywidualności w oczach Cypriana Kamila Norwida. Odwołaj się do tekstów poety.
Następna praca: Specyfika poezji C.K. Norwida - tematyka, kompozycja, forma.



Treść: A. "Klaskaniem mając obrzękłe prawice...":
Norwid pisze tu o sobie i swoich odczuciach, przy czym nie jest to jedyny temat - drugi to perspektywiczne przedstawienie świata i ocena jego prawidłowości. "Treść" można następująco omówić: w świecie, w którym znudzony pieśniami lud domaga się czynu, w ojczyźnie, w której jest "laurowo i ciemno" ("laurowo" z pieśnią romantyczną,, "ciemno" - bo są czasy terroru, niewoli i niepewności), w takiej atmosferze pojawia się nowy poeta - Norwid. Jest samotny i nie rozumiany (nie naśladuje wielkich wieszczów i nie idzie ich drogą). Wędruje przez świat sam i oto, co ogląda:
- ludzi zapatrzonych w przeszłość i tam tylko szukających wartości,
- kobiety - sztuczne i fałszywe jak posągi, wierne salonowym konwenansom,
- czas "przesytu i Niedzieli" - czyli bierności i lenistwa.
Taki świat przemierza Norwid jako poeta - wędrowiec i poezja jego jest "obłędnym!... ależ - wielce rzeczywistym" pamiętnikiem. Poeta żywi jednak nadzieję, że jego wiersze - listy trafią do idealnej przyszłości i kończy tak charakterystycznym motywem: "syn - minie pismo, lecz ty spomnisz, wnuku" - miną pokolenia, zanim społeczność doceni twórczość Norwida. To proroctwo wypełniło się całkowicie.
B. "Pielgrzym":
Wiersz mówi o Norwidzie, lecz także o hierarchii wartości tego świata, o wyższości sfery duchowej nad sferą spraw materialnych. Norwid postrzega siebie jako pielgrzyma przez życie swoje i każdego z ludzi. Ośmiesza poglądy, które uzależniają wartość człowieka od ilości dóbr ziemskich, jakie posiada. Sam nie ma nic, a wielbłądzia skóra na sandały i namiot symbolizuje wieczną tułaczkę. Lecz zarazem ma bardzo wiele: należy do stanu "nad stanami", ponad płaskość dusz i poglądów, stan, który wartościami duszy sięga nieba i ma tyle ziemi, ile potrzeba jej, by wciąż dążyć do celu: "dopokąd" - czyli dokąd i po coś. Obywatel świata - Norwid przypomina, że człowiek na tym świecie jest tylko przechodniem i ma niewiele czasu, by spełnić swoją misję....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2196 , autor: agacjo , Ocena: 16.24

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Cyprian Kamil Norwid o sobie i współczesnych w świetle znanych Ci utworów.

Polsko jaka jesteś ? Polska i Polacy w ocenie Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego i Cypriana Kamila Norwida w świetle odpowiednich utworów. (1)
Poeci romantyczni o sobie... Rozrachunek z życiem: Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego, Cypriana Kamila Norwida. Wykorzystaj właściwe utwory.
Wybitne indywidualności w oczach Cypriana Kamila Norwida. Odwołaj się do tekstów poety.
Cyprian Kamil Norwid - biografia.
Wyraz hołdu dla wielkich ludzi w poezji Cypriana Kamila Norwida.
Poezja Cypriana Kamila Norwida.
Analiza i interpretacja wiersza Cypriana Kamila Norwida pt: "W Weronie"
Analiza porównawcza wierszy Cypriana Kamila Norwida, "Bema pamięci żałobny rapsod" i "Fortepian Szopena".
Cyprian Kamil Norwid. (1)
Cyprian Kamil Norwid „Fortepian Szopena”.
Cyprian Kamil Norwid (1821-83).
Analiza wiersza Cypriana Kamila Norwida - "Bema pamięci żałobny - rapsod"
Cyprian Kamil Norwid o wielkości i małości człowieka.
Analiza i interpretacja „W Weronie” Cypriana Kamila Norwida


Losowe teksty z tej samej kategorii

"Hydra pamiątek" A.Mickiewicza.
Mesjanizm narodowy w "widzeniu ks. Piotra".
Czerep rubaszny i szata Dejaniry - jako symbol szlacheckiego panowania w Polsce ("Grób Agamemnona").
Słowacki "Testament mój" - testament literacki. (1)
Człowiek pod władzą despotyzmu. Rozważ problem odwołując się do sceny Sen Senatora oraz innych wybranych fragmentów "Dziadów" cz. III Adama Mickiewicza
Każda epoka ma własne cele.
Interpretacja ballady "Romantyczność".
"Pan Tadeusz" - jako epopeja narodowa. Dlaczego Pan Tadeusz jest epopeją?
Czy "Pana Tadeusza" można nazwać biblią polskości?
Konrad Wallenrod to zdrajca, bohater, szaleniec czy polityk?


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 16.24.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 00:12:45
⇒Czytano: 2196
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: