Strona główna » Liceum » Język polski » Romantyzm


Cechy dramatu romantycznego. (1)



Poprzednia praca: "Beniowski" - Juliusza Słowackiego jako poemat dygresyjny.
Następna praca: "Oda do młodości" i "Romantyczność" jako utwory programowe.



Treść: Przykładem dramatu jest "Kordian" J. Słowackiego. W "Przygotowaniu" duchy kreują postaci przywódców powstania listopadowego i polityków (Józef Chłopicki, Jan Skrzynecki, Joachim Lelewel, Jan Krukowiecki). Osoba Pierwsza "Prologu" uważa, iż po klęsce powstania, naród powinien biernie oczekiwać na sprawiedliwość Bożą i poety-proroka - Polska Mesjaszem narodów. Druga Osoba jest zwolennikiem poezji tyrtejskiej. Trzecia - poezji dostarczającej mit narodowej potęgi.
W akcie I jawi się postać 15-letniego Kordiana. Cechuje go wrażliwość, marzycielstwo, znu-dzenie światem. Sługa Grzegorz pragnął wyrwać chłopca z nostalgii - przedstawił bajkę "O Janku, co psom szył buty", epizody z wojen Napoleona i dzieje Polaków w wyprawie na Moskwę. Kordian utożsamił swe życie z walką o kraj. Zakochał się nieszczęśliwie w starszej od siebie Laurze. Próbował popełnić samobójstwo.
W akcie II bohater odbywa podróż po Europie - szuka celu życia. Przekonuje się, że ludzie dążą do wartości materialnych, istnieje przepaść między poezją, a rzeczywistością. We Włoszech, obcując z Wiolettą - przestał wierzyć w romantyczną miłość. Podczas audiencji u Grzegorza VI dowiaduje się o krytyce wystąpień Polaków przeciw carowi. Kordian przeniósł się w Alpy. Tam na szczycie Mont Blanc odnajduje sens życia w poświęceniu się dla ojczyzny wzorem Winkelrieda.
W akcie III odbyła się narada spiskowców - głosowano przeciw zabiciu cara. Kordian postanowił sam dokonać zamachu. Tocząca się walka wewnętrzna, między Strachem, a Imaginacją sprawiła, iż zemdlony padł przed sypialnią cara. W szpitalu dla obłąkanych dostrzega naiwność, iż śmierć cara przyniesie Polsce wolność. Nie miał programu, który pozwalałby na przewodzenie narodowi. Kordian został ułaskawiony przez Wielkiego Księcia. Słowacki krytykuje mesjańskie poglądy Mickiewicza.
Dramat romantyczny cechuje brak jedności miejsca, czasu i akcji (niejednolita, wielowątkowa, w różnych miejscach). Kompozycja jest luźna, fragmentaryczna, istnieją duchy dopowiadające. Sceny są zbiorowe, drastyczne. Złamana jest zasada decorum - język potoczny, synkretyzm rodzajowy, elementy patetyczne wraz z komizmem; satyrą, świat realny łączy się z fantastycznym. Występują elementy wierzeń ludowych. Tematyka zaczerpnięta jest ze współczesności. Celem dramatu jest wzbudzanie uczuć patriotycznych. Bohater romantyczny istnieje na tle bohatera zbiorowego - narodu. Jest samotny, indywidualista, skłócony z otoczeniem, nieszczęśliwie zakochany, walczy o dobro ludzkości....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 4283 , autor: agacjo , Ocena: 11.01

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Cechy dramatu romantycznego. (1)

Cechy powieści poetyckiej. (2)
Cechy romantyczne w balladzie "Świteź".
Cechy gatunkowe ballady na przykładzie kilku ballad Adama Mickiewicza. (2)
Cechy powieści poetyckiej. (1)
Cechy III części "Dziadów" jako dramatu romantycznego.
"Beniowski" J. Słowackiego - poemat dygresyjny. Cechy, fabuła i treść.
Cechy rodzajowe dramatu.
Cechy gatunkowe dramatu romantycznego.
Cechy ballady na podstawie dowolnej ballady Adama Mickiewicza.
Cechy powieści poetyckiej typu bajronicznego, bajronizm.
Cechy gatunkowe ballady na przykładzie kilku ballad Adama Mickiewicza. (1)
Cechy gatunkowe powieści poetyckiej
Cechy romantyczne wczesnej twórczości Adama Mickiewicza („Oda do młodości”, ballady, II cz. „Dziadów”, „Sonety krymskie").
Cechy charakterystyczne jezyka w epoce romantyzmu.
Cechy dramatu romantycznego. (2)


Losowe teksty z tej samej kategorii

Dzieła, które ze sobą korelują.
Życie Mickiewicza w latach 1833-1840
Wytworny dworak u rubasznego sarmaty - opowiadanie.
Romantyczny model miłości między mężczyzną, a kobietą.
Twiedzi się, że dramat romantyczny najzupełniej wyraża sprzeczności świata. Uzasadnij tę tezę na podstawie.
Jakie niebezpieczeństwa dostrzegasz w Konradowej koncepcji „miłości do ludzi”? W wypracowaniu wykorzystaj analizę i interpretację podanego fragmentu tekstu.
"Dziady" jako arcydramat romantyczny.
Scenka małżeńska w oparciu o "Nie-boską komedię".
Dramat rodzinny w "Nie-boskiej komedii". (1)
Wskaż podobieństwa i różnice w wyborach tragicznych Antygony i Konrada Wallenroda, w porównaniu wykorzystaj swoją wiedzę na temat historii rodu Labdakidów, i Sofoklesa (jego dzieła), oraz fragment z Konrada Wallenroda (od wersu 505 do 595).


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 11.01.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-31 00:12:22
⇒Czytano: 4283
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: