Strona główna » Liceum » Język polski » Renesans


Tragedia antyczna a dramat szekspirowski.



Poprzednia praca: Jan Kochanowski - patriota, ziemianin i poeta w świetle Pieśni V, Pieśni XXIV z ksiąg II oraz "Pieśni świętojańskiej o Sobótce". (1)
Następna praca: "Odprawa posłów greckich" J. Kochanowskiego - dramat o sprawach państwa.



Treść: Chodzi głównie o zasady działania fatum, z czego wypływa, niż o samą budowę
Tragedia antyczna:
-FATUM, czyli bohaterowie tragedii są uwikłani w konflikt miedzy własnymi racjami a siłami wyższymi: losem, prawami historii, interesem społecznym, normami moralnymi, itp. O ich losie decyduje przeznaczenie
-KONFLIKT TRAGICZNY- konflikt racji (miłość i posłuszeństwo prawom boskim kolidują z racją stanu). Konflikt tragiczny polega na istnieniu przeciwstawnych, równorzędnych racji
-IRONIĘ TRAGICZNĄ - losy bohatera układają się tak, że popełnia on nieszczęśliwe zbłądzenie (Arystoteles). Bohater nie wie, że popełnia zbrodnię, lub czyn niegodny. Takie przeciwieństwo między samoświadomością bohatera a jego rzeczywistą sytuacją nazywamy właśnie ironię tragiczną.
-TRAGIZM - kategoria estetyczna. Wywołuje tę jakość szczególny sposób konstrukcji losów bohaterów, usytuowanych w konflikcie tragicznym. Bohater niezależnie od siły charakteru, szlachetnych intencji, sprowadza na siebie zgubę, śmierć lub klęskę swoich idei.
-BUDOWANIE TRWOGI -poprzez konflikt tragiczny i ironię tragiczną. Trwogę bowiem budzi tylko nieszczęście człowieka, który jest do nas podobny.
-POSTACIE są symbolami pewnych postaw, idei. Kreon to racja stanu, Antygona to religia i miłość do brata Starcie uczucia , rozumu i siły wyższej z wolnością człowieka (Antygona). Każda postać tragedii antycznej cierpi (Kreon, Antygona, Hajmon - syn Kreona i narzeczony Antygony).
(na podstawie tekstu :"Rozwój tragedii antycznej. Jej cechy i funkcje", niestety nie znam nazwiska autora.)
Dramat szekspirowski:
-Jego twórczość odchodzi od klasycznych założeń dramatu
-brak jedności akcji, miejsca i czasu
-wielowątkowość
-BRAK FATUM - ludzkie namiętności, człowiek decyduje sam o sobie, jest targany sprzecznymi myślami i uczuciami
-silna psychologizacja postaci
-zachwianie decorum (dopasowania odpowiedniego języka do odpowiedniej treści)
-indywidualizacja języka
-elementy ludowe i fantastyczne
-wiele punktów kulminacyjnych (w Antyku był tylko jeden wieńczący cały dramat)
-stopniowanie napięcia
-wprowadzenie rozbudowanej scenografii (w Antyku były dopiero zaczątki)
-didaskalia (teksty poboczne - nowość)
-podział na akty i sceny
-ograniczenie roli chóru
-pojawienie się (!) kobiet jako aktorek (w końcu :) )
-grano bez masek i koturnów, wprowadził także NISKICH aktorów
-przemieszane kategorie estetyczne, np. tragizm z liryzmem
-bohaterów cechował swoisty apsychologizm (zmienność i łatwość poddawania się skrajnie emocjonalnym stanom - od miłości do nienawiści, od wierności do zdrady)
-współbieżność losów ludzkich i historii.
-wprowadzenie zjawisk atmosferycznych (burze, chmury, wiatry i błyskawice)
-konstrukcja jego sztuk jest utrzymana w stylu tzw. dramatu elżbietańskiego
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2583 , autor: agacjo , Ocena: 96.19

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Tragedia antyczna a dramat szekspirowski.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Bóg i człowiek w utworach Kochanowskiego
Topos arkadii
Obraz społeczeństwa polskiego wieku XVII na podstawie "Potopu"H.Sienkiewicza
Renesans - synteza epoki.
Humanitas, humanizm, treny.
W czym przejawja się renesansowy charakter twórczości J. Kochanowskiego
Czy "Hamlet" jest dramatem renesansowym?
Jaka jest filozofia życia Jana Kochanowskiego, na podstawie pieśni, fraszek oraz trenów?
Dlaczego nieszczęśliwa miłość kochanków wciąż inspiruje artystów z różnych dziedzin sztuki?
Wojny i konflikty Rzeczpospolitej na przełomie 16-17 wieku.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 96.19.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-30 23:37:33
⇒Czytano: 2583
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: