Strona główna » Liceum » Język polski » Renesans


Renesansowa sztuka.



Poprzednia praca: Ludzie renesansu a Bóg.
Następna praca: "Makbet" tragedią nowożytną.



Treść: Renesansowa sztuka odchodzi od dzieł podporządkowanych religii, panowała raczej tematyka świecka.
W renesansowej sztuce dominowały harmonia i ład. Wyraźnie dostrzec można było piękno proporcji, wzorowane na antyku. Przyglądając się obrazom zauważamy symetrię, tzn. postać jest komponowana w taki sposób, iż daje się wpisać w trójkąt lub piramidę, przez środek których przechodzi oś symetrii. W malarstwie pojawiła się perspektywa. Brak było dynamiki, dominowała raczej statyka.
W centrum zainteresowania i uwagi artystów, zgodnie z założeniami humanizmu, pojawił się człowiek. Malarstwo nie tylko przedstawiało zewnętrzną powierzchowność człowieka, lecz także jego życie wewnętrzne, psychikę. Najdoskonalszą próbą jest twarz "Mony Lisy" L. da Vinci, starająca się wychwycić stan duszy modelu.
Znacznie rozwinęła się rzeźba wolno stojąca. Nastąpiła idealizacja postaci, a na człowieka zaczęto patrzeć pod względem anatomicznym (ukazywano jego muskulaturę i umięśnienie).
W architekturze odchodzi się od budowania kościołów i kaplic, powstaje natomiast dużo pałaców, kamienic patrycjalnych w dużych miastach, ratuszy i ogrodów. Dominuje tu skromność wystroju i zdobnictwa. Buduje się raczej budowle o charakterze świeckim, zgodnie z duchem reformacji. Jedynie we Włoszech, silnie związanych z religią, budowane są kościoły renesansowe. Powstają takie budowle, jak Wawel, Ratusz poznański czy Zamość.
Renesans to doba nieprzeciętnych twórców, wielkich osobowości, takich jak:
- Leonardo da Vinci - słynny malarz, rzeźbiarz, archi- tekt, muzyk, filozof, matematyk, fizyk, mechanik i konstruktor. To jeden z najwszechstronniejszych talentów świata, o wieki wyprzedzający swą epokę. Jest autorem takich dzieł, jak "Ostatnia wieczerza", "Zwiastowanie", "Chrzest Chrystusa" czy znanych portretów "Mona Lisa (Giaconda)" lub "Dama z łasiczką".
- Michał Anioł Buonarotti - malarz, rzeźbiarz i architekt. Twórca m.in. fresków w kaplicy Sykstyńskiej (takich jak "Sąd Ostateczny" czy "Stworzenie Adama") oraz wielu monumentalnych rzeźb ("Mojżesz", "Pieta" czy "Dawid").
- Rafael Santi - znany malarz i architekt, twórca wielu portretów Madonn;
- Tycjan - malarz, posługujący się motywami biblijnymi i mitologicznymi;
- Albrecht Drer - sięgający do motywów biblijnej Apokalipsy;...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2489 , autor: agacjo , Ocena: 37.82

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Renesansowa sztuka.

Renesansowa parenetyka. Omów odwołując się do wybranych utworów literackich.
Renesansowa koncepcja życia w świetle poznanych utworów
Renesansowa koncepcja życia - Mikolaj Sep-Szarzynski
Renesansowa koncepcja człowieka - dcharakteryzuj opierając się na twórczości J. Kochanowskiego, M. Reja i P. Skargi.
Renesansowa koncepcja człowieka i świata (renesansowy optymizm )a pesymistyczna wymowa wiersza pt. „Przedpowitanie” .Zbuduj rozprawkę porównując współczesną i renesansową wizję człowieka i świata .
Renesansowa i barokowa wizja świata, Boga i człowieka
Renesansowa koncepcja poety i poezji na podstawie metapoetyckich wątków w „Pieśniach” Jana Kochanowskiego.
Renesansowa koncepcja człowieka.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Rejowski człowiek poczciwy.
Cechy dramatu Szekspira ( Odprawa posłów greckich ), przyczyny rozwoju renesansu, stoicyzm, Luteranizm, wzorce osobowe.
Kiedy żyli ludzie pełniejsi (dla nas dzisiaj) i ciekawsi - w epoce renesansu czy baroku?
Sielanka - wieś w ujęciu Reja, Kochanowskiego i Szymonowica (3)
Gatunki literackie epoki renesansu
Geneza i problematyka "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego
Co to znaczy być człowiekiem renesansu ?
Główne grzechy Rzeczypospolitej i próby jej naprawy w traktacie A. Frycza Modrzewskiego i w Kazaniach P. Skargi .Omów też styl obu dzieł.
Udowodnij, że Kochanowski to artysta świadom własnej wielkości. Przedstaw utwory Kochanowskiego o jego twórczości.
Teatr i sztuka w okresie elżbietańskim


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 37.82.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-30 23:37:27
⇒Czytano: 2489
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: