Strona główna » Liceum » Język polski » Renesans


Koncepcja Boga i człowieka w epoce renesansu i baroku na przykładzie wybranych utworów literackich.



Poprzednia praca: „Wesele” jako dramat narodowy.
Następna praca: Aleksander Dumas - Hrabia Monte Christo(parafraza).



Treść: Każda epoka począwszy od starożytności a skończywszy na czasach współczesnych miała swój własny styl i własne ideologie. Tak było również w przypadku renesansu i następującej po nim epoce barokowej.
Epoka renesansowa pełna była wielu nowych prądów umysłowych. Filozofowie tego okresu wzorowali się na epoce starożytnej. Na początku tego okresu pojawił się humanizm, który narodził się za sprawą humanistów. Humaniści rozpropagowali teorię antropocentryzmu, czyli człowieka w centrum zainteresowania. Głównym założeniem humanizmu było cieszenie się życiem i korzystanie z niego. Głoszono dwa hasła „Carpe diem”, co znaczyło ciesz się chwilą oraz „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce”. Większą uwagę zaczęto zwracać na przyjemności i zabawę, odrzucając wcześniejsze umartwianie się i zastanawianie się nad życiem. Pojawiły się również wtedy epikureizm i stoicyzm. Epikureizm nakazywał korzystanie z życia, natomiast stoicyzm mówił o umiarkowaniu i harmonii. Ważnym prądem była również reformacja zapoczątkowana przez Marcina Lutra. Reformacja była rozłamem religii chrześcijańskiej na mniejsze lub większe odłamy. Do głównych należał Luteranizm, Kalwinizm, Anglikanizm i Arianizm. Odłamy te prezentowały różne poglądy i sposoby pojmowania wiary oraz Boga, co doprowadziło do nietolerancji ludzi wobec innowierców. Poglądy te w swych utworach poruszyło wielu twórców. Należeli do nich m.in.: Mikołaj Rej, Jan Kochanowski oraz Mikołaj Sęp – Szarzyński.
Natomiast epoka barokowa, której nazwa wywodzi się od słowa barocco zapowiadała coś niezwykłego oraz dziwnego. Głównym hasłem tej epoki było „Cogito ergo sum”, czyli „Myślę więc jestem”. Właśnie te założenia znalazły odzwierciedlenie w literaturze i sztuce. Twórcy sztuki barokowej sięgali po tematy religijne, mitologiczne oraz związane z życiem codziennym i światem przyrody. Podobne tematy możemy znaleźć w literaturze, której zadaniem było wywarcie na czytelniku jak największego wrażenia, oszołomienie go, sprawienie mu przyjemności a także olśnienie niezwykłą formą, błyskotliwym dowcipem oraz ozdobnym stylem. Nawet najbłahszy temat bywał kunsztownie opracowany przez poetę. W literaturze wytworzyły się dwa nurty: nurt dworski oraz sarmacki. Przedstawicielami nurtu dworskiego byli Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborowski. Natomiast przedstawicielami nurtu ziemiańskiego byli Jan Chryzostom Pasek i Wacław Potocki.
Jan Kochanowski, przedstawiciel epoki renesansowej tworzył jeszcze w okresie studenckim, pisząc teksty łacińskie. Tematyka jego utworów była różnorodna. Pisał o sprawach politycznych, religijnych i żartobliwych. Łączył w swej twórczości epikureizm i stoicyzm. Wierzył w harmonię świata, prawa natury i możliwości ludzkiego rozumu. Tematy religijne zostały zawarte w pieśni „Czego chcesz od nas Panie”. Pieśń ta ma charakter podniosły, jest rodzajem modlitwy. Wyrazić może wiarę w boga, wdzięczność za dary, którymi Bóg obdarzył człowieka, za to, że stworzył cały świat, rośliny i zwierzęta. W ostatniej zwrotce podkreśla, że Bóg jest nieśmiertelny i dobry. Natomiast w innych pieśniach przedstawia tematy patriotyczne (pieśń V) oraz dotyczące życia i obyczajów ludności („Pieśń świętojańska o sobótce”). W pieśni XIX podmiot liryczny sugeruje, iż człowiek ma rozum i nie powinien zachowywać się jak zwierzę. Natomiast Treny były prawie w całości poświęcone zmarłej Urszulce. Równie ważnym bohaterem trenów jest ojciec Urszulki – sam Jan Kochanowski, który przeżywa ból po jej stracie, traci wiarę w Boga by potem ją znowu odzyskać i pogodzić się z losem. Przedstawia w nich swoje rozterki duchowe, poczucie zagrożenia i samotności, które niejako zapowiadają następną epokę – barok.
Równie ważnym twórcą był Mikołaj Sęp – Szarzyński. W jego poezji została zapisana wewnętrzna przygoda człowieka wrażliwego. Sonety, które pisał przedstawiają niezwykle dramatyczny wizerunek życia ludzkiego (człowiek jest ze swej natury rozdwojony pomiędzy wartościami duchowymi a cielesnymi). Dobra świata okazują się nietrwałe i odwodzą człowieka od Boga, który jest celem życia ludzkiego. W wizji Sępa Bóg jest co prawda nadzieją człowieka, ale jest i jego władcą oraz surowym sędzią. Człowiek Sępa jest istotą szlachetną, prawą, obdarzoną godnością i siłą.
Najwybitniejszym twórcą barokowym jest Daniel Naborowski, który w swej poezji podejmuje następujące tematy: czym jest ludzkie ciało i dusza, kim jest człowiek, czym jest życie i czas. Prezentuje on nie rozpacz, nie trwogę istnienia, lecz pogodzenie się z wyrokami Boga. Wystarczy przegląd kilku wierszy, aby utwierdzić się w tym przekonaniu. Np. wiersz pt. „Krótkość żywota” ukazuje nietrwałość ludzkiego życia. Przemijalność ludzkiego życia ujął poeta w trafnej sentencji „Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi...” Wierz przynosi chwilę refleksji nad sprawą, o której człowiek nie pamięta i nie chce sobie jej uświadomić, iż jest śmiertelny.
Epoki te są różne. Każda z nich przedstawia inny pogląd świata, Boga i człowieka. Filozofowie zastanawiają się nad innymi problemami, aczkolwiek każda z tych epok porusza tematy religijne i patriotyczne.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2318 , autor: Mafej , Ocena: 37.64

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Koncepcja Boga i człowieka w epoce renesansu i baroku na przykładzie wybranych utworów literackich.

Koncepcja Boga, życia i świata w twórczości Sępa-Szarzyńskiego
Koncepcja Boga, życia, świata w twórczości Kochanowskiego, Sępa Szarzyńskiego.
Koncepcja życia szczęśliwego według Jana Kochanowskiego


Losowe teksty z tej samej kategorii

Humaniści (1)
Koncepcja Boga, życia i świata w twórczości Sępa-Szarzyńskiego
Związki twórczości Jana Kochanowskiego z antykiem.
Człowiek Renesansu.
Analiza i interpretacja Trenu XVII
Świat i człowiek w twórczości lirycznej Kochanowskiego.
Prawdy o człowieku cierpiącym na podstawie Tranów Janak Kochanowskiego
Koncepcja Boga i człowieka w epoce renesansu i baroku na przykładzie wybranych utworów literackich.
Kształtowanie świadomości obywatelskiej w publicystyce renesansowej (Modrzewski, Skarga)
"Renesans dramatyczny" - wyjaśnij pogląd odwołując się do wybranych utworów renesansowych.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 37.64.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-11-23 12:03:09
⇒Czytano: 2318
Autor: Mafej


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: