Strona główna » Liceum » Język polski » Renesans


Jan Kochanowski i jego twórczość.



Poprzednia praca: Przedstaw filozoficzne inspiracje poezji Horacego.
Następna praca: Koncepcja Boga, życia i świata w twórczości Sępa-Szarzyńskiego



Treść: Słynna, otoczona poetycką legendą pieśń Jana Kochanowskiego, zaczynająca się od słów : "czego chcesz od nas, Panie z twe hojne dary?", dla podniosłej treści i patetycznej formy częstokroć nazywana Hymnem, posiada - w spuściźnie czarnoleskiej i świadomości czytelniczej wielu pokoleń Polaków - miejsce zgoła wyjątkowe. Łączy ona w zadziwiający sposób głębię myśli filozoficznej i problemów światopoglądowych ze świetnością i dostojeństwem kreacji artystycznej.
Sposób przedstawienia Boga
-"Wszędy pełno Ciebie, Kościół Cię nie ogarnie" - Bóg wychodzi poza dogmaty głoszone przez Kościół, występuje wszędzie, ogrania przyrodę
-"Demiurgos" - Bóg stwórca
-"Deus-artifex" - bóg artysta, budowniczy, architekt, rzemieślnik
-boskie dzieło stworzenia oglądamy jako dzieło sztuki
-zastosowanie antropomorfizacji; Bóg - człowiek, który zajmuje się gospodarstwem
-ojciec, opiekun, stróż
-Bóg w postaci anioła, który opiekuńczo rozpościera skrzydła nad ludźmi
-Stwórca animatorem, ożywia jako pan wszechświata całą przyrodę, naturę
Człowiek wobec Boga
-postawa wdzięczności
-Bóg nie potrzebuje bogactw i tak wszystko należy do Niego
-miłość człowieka względem Boga
-ufność, iż pod Jego opieką człowiek żyje bezpiecznie, spokojnie
-człowiek jest dzieckiem Boga, szanuje Go i kocha
-człowiek swa wdzięczność wyraża modlitwą, oddaniem, zawierzeniem, ufnością
Obraz świata
-świat jest doskonały - stworzony przez Boga dla człowieka
-świat jest uporządkowany, Bóg stwarza ład i porządek, nie ma przypadkowości w świecie
-ład przyrody jest dowodem na istnienie Boga; Bóg jest sprawcą porządku, natury Ziemi i Kosmosu
-człowiek jest elementem natury, podlega jej prawom, stąd czerpie satysfakcję i wewnętrzną harmonię
-nie ma sprzeczności między światem doczesnym, a życiem wiecznym
Manifest filozoficzny
manifest humanistycznej religijności
Jest to poemat religijny napisany ku chwale Boga. Jednocześnie opiewa on świat, wspaniałość, piękno i harmonię tego świata. W porównaniu z Bogiem ziemię można nazwać "niską", tym niemniej jej doskonałość jest odbiciem boskiej wielkości i świadectwem boskich dobrodziejstw. Istotą Hymnu jest pochwała niewidzialnego Boga poprzez pochwałę widzialnego świata. Człowiek jest cząstką przyrody, podlega jej powszechnym prawom, nadanym przez Boga. Stąd też "porządny" ład przyrody najlepiej określa zasady postępowania człowieka.
Manifest renesansowego optymizmu
Optymizm Hymnu wspiera się nie tylko na przekonaniu, że "dobroć [boska] nigdy nie ustanie", ale i na zaufaniu w wartość ludzkiego rozumu; pieśń Kochanowskiego jest zarazem manifestacja wiary w poznawcze możliwości człowieka. Stwierdzenie, że świat jest harmonijny i piękny, że jest odbiciem boskiej doskonałości, jest zarazem stwierdzeniem, że człowiek jest zdolny poznać harmonie tego świata, przeniknąć i zrozumieć prawa nadane przez Boga natrze. Optymizm wspiera się także i ugruntowuje na przeświadczeniu, że światem rządzą proste i niezmienne prawa moralne,
Manifest poetycki
-świadectwo możliwości i potrzeby tworzenia wielkiej poezji w języku narodowym
-nawet styl hymnu jest renesansowy. Stroni od konkretu, wyrazistego szczegółu. Obrazowanie wskazuje tylko na pewne typowe, powszechnie przyjęte rysy; charakterystyczne pod tym względem są personifikacje czterech pór roku. Jesteśmy tu w świecie uogólnień. Ziemię pokrywają "rozliczne zioła". Wiosna rodzi "rozliczne kwiatki". "Wszelkie źwierze" bierze pokarm z ręki Boga.
-Zasadą obrazowania jest animizacja i personifikacja
-Świat uogólnień, ogromu i nieskończoności uwydatniają określenia zaczynające się od przyrostka "nie". "Nie" w rozmaitych kombinacjach tworzy swojego rodzaju motyw przewodni wiersza: występuje jako zaprzeczenie, sylaba w wyrazie, tworzy rym.
-pieśń otwiera także nowy okres w dziejach wersyfikacji polskiej
-piękno językowe, piękno stylu
-nawiązanie do antyku
-kunsztowna forma
Niezwykłość pieśni - dostrzeżona i doceniona zarówno przez współczesnych, jak i potomnych - polega nie tylko na tym , iż jest ona utworem typowym dla renesansowych postaw i poglądów oraz renesansowej sztuki poetyckiej, nie tylko na tym, że jest ona utworem wysoce znamiennym dla węzłowych problemów filozoficznych i warsztatowych twórczości samego Jana z Czarnolasu, ale także i na tym, że jest ona wyjątkowo doniosłą syntezą elementów, które mało kto umiał i mało kto chciał syntezować - filozofii antycznej i chrześcijańskiej religijności, starożytności i średniowiecza, nowoczesności i tradycji, problemów polskich i ogólnoeuropejskich doświadczeń.
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 4695 , autor: agacjo , Ocena: 12.49

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Jan Kochanowski i jego twórczość.

O życiu, Bogu, śmierci i ojczyźnie na podstawie utworów Jana Kochanowskiego
Postawa Jana Kochanowskiego wobec życia, pochwała cnoty i dobrej sławy w "Pieśniach" (IX z księgi I oraz XII, XIX, XXIII z księgi II).
Jan Kochanowski - patriota, ziemianin i poeta w świetle Pieśni V, Pieśni XXIV z ksiąg II oraz "Pieśni świętojańskiej o Sobótce". (1)
Refleksje o życiu w twórczości Jana Kochanowskiego
Związki poezji Jana Kochanowskiego z antykiem (analiza tekstu)
Bogactwo tematów lirycznych w poezji Jana Kochanowskiego.
Związki twórczości Jana Kochanowskiego z antykiem.
Dramat ojca, chrześcijanina, poety i filozofa w "Trenach" Jana Kochanowskiego.
Jak żyć? Poszukiwanie życia szczęśliwego w świetle pieśni i trenów Jana Kochanowskiego.
Myśli Jana Kochanowskiego o Ojczyźnie w świetle wybranych utworów.
Uzasadnij, że Jan Kochanowski miał prawo powiedzieć o sobie: "I wdarłem się na skałę pięknej Kaliopy gdzie dotychmiast nie było znaku polskiej stopy". (2)
Fraszki Jana Kochanowskiego.
Renesansowy charakter twórczości Jana Kochanowskiego
Geneza i problematyka "Odprawy posłów greckich" Jana Kochanowskiego
Czy poleciłbyś poezje Jana Kochanowskiego swoim rówieśnikom jako receptę na szczęśliwe życie ?


Losowe teksty z tej samej kategorii

Znaczenie twórczości Jana Kochanowskiego.
Renesans (streszczenia,pojecia)
Człowiek istota nieznana (1)
Charakterystyka niektórych pieśni Kochanowskiego
Renesans - ogólna charakterystyka epoki
Dlaczego mówimy że "Treny" to nie tylko dramat człowieka lecz takze artysty - filozofa?
William Shakespeare i jego twórczość.
Renesans w Polsce.
„Makbet” Szekspira jako dramat o winie, karze i sprawiedliwości (1)
Strach jest pamięcią o morderstwach które były i lękiem przed koniecznością nowej zbrodni. Skomentuj tę opinię o Makbecie. (2)


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 12.49.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-30 23:37:05
⇒Czytano: 4695
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: