Strona główna » Liceum » Język polski » Prace przekrojowe


Problem rewolucji w "Nie-Boskiej komedii" Z. Krasińskiego i "Przedwiośniu" S. Żeromskiego.



Poprzednia praca: "Przedwiośnie" Stefana Żeromskiego pytaniem o kształt przyszłej Polski.
Następna praca: Wyjaśnij sens tytułu powieści Zofii Nałkowskiej "Granica".



Treść: Rewolucjoniści z "Nie-Boskiej komedii" domagają się zmiany dawnych stosunków społecznych. Pragną zemsty za krzywdy wyrządzone im przez arystokrację. Krasiński stworzył monumentalny, potężny i groźny wizerunek plebejskiego buntu, rewolucyjnego entuzjazmu i siły działania mas. Obraz rewolucji stanowi groza żywiołu, szaleństwo i występki. Rewolucyjne tłumy nie wiedzą co to litość. Sieją zniszczenie i są pełne okrucieństwa. Rewolucja sama w sobie nie stanowi więc siły konstruktywnej, a jedynie przynosi zniszczenie Nowa klasa doprowadza do chaosu i anarchii. Bezwzględnie postępuje ze swoimi poprzednikami. Urządza rzeź, a zabijanie starej klasy utożsamia z "wolnością". Postępowanie obozu rewolucji opiera się na negacji dotychczasowych wartości. "Wolny" świat w ich mniemaniu to świat bez zakazów moralnych, w którym na porządku dziennym będzie prymitywne zaspokajanie najniższych instynktów. Wizja rewolucja pozbawiona jest śladów sympatii. Krasiński ukazuje niebezpieczeństwo rozwiązywania konfliktów społecznych na drodze rewolucji, rozwiązania, które do niczego nie prowadzi i które doprowadza do zastąpienia starych zbrodni nowymi.
W "Przedwiośniu" Żeromski stara się ostrzec, przerazić, odstraszyć przed rewolucją. Podłożem dążeń rewolucyjnych w "Przedwiośniu" podobnie, jak i "Nie-Boskiej komedii" są ostre konflikty klasowe. Komuniści starający się dokonać reform społecznych proponują przeprowadzenie zmian na drodze rewolucji. Żeromski zdaje sobie sprawę z groźby tkwiącej w tych zamierzeniach. Podobnie, jak w utworze Krasińskiego klasa, która miałaby dokonać rewolucyjnego przewrotu także jest zdegenerowana. Wobec tego autor zadaje sobie pytanie : jak ona ma zamiar odbudować Polskę? Żeromski pragnie przekonać społeczeństwo nowo powstałego państwa - Polski, iż nie wywalczy ono żadnych przemian, nie dokona żadnej poprawy tragicznej sytuacji, jeżeli do tego celu użyje takiego środka, jakim jest rewolucja. Rewolucja bowiem to potęga i przemoc. Potrafi zniszczyć i zabić, a nie potrafi dać ludziom tego, czego się po niej spodziewają. Walki rewolucyjne w Baku, ukazane przez autora i mające stać się przykładem destruktywnego działania rewolucji, zniszczyły rodzinę i głównego bohatera. Rodziców Cezarego poczęstowała rewolucja śmiercią, jemu natomiast przysporzyła cierpienia. Obraz rewolucji opisany przez Żeromskiego jest brudny. Ukazana zostaje w nim śmierć nie tylko winnych, ale także niewinnych osób. Rewolucja: początkowo niewinne demonstracje i mityngi, później krwawa rzeź, zbrodnie, gwałt, łupiestwa, rozbój. Po pewnym czasie nikt właściwie nie wiedział, z kim i dlaczego się bije. Racje społeczne, walka o byt, została zmieszana z walką o prawa danych narodów. Nikomu owa walka nie przyniosła korzyści. Śmierć, morderstwa, brud, kaźń i złodziejstwo - takie są rezultaty rewolucji, ale o nich nikt na początku nie wie, nikt nie uświadamia sobie nawet, jak strasznie owa rewolucja może wyglądać....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2202 , autor: agacjo , Ocena: 92.48

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Problem rewolucji w "Nie-Boskiej komedii" Z. Krasińskiego i "Przedwiośniu" S. Żeromskiego.

Problemy bohaterów "Dziadów" częsci III i "Wesela" wobec problematyki narodowej.
Problem odpowiedzialności moralnej w świetle dwóch powieści z różnych epok. (1)
Triumf czy klęska? Problemu jednostki uwikłanej w konflikty swojej epoki (na wybranych przykładach literackich).
Niemal cała literatura zbudowana jest na niekończącym się zmaganiu dobra ze złem w nas. Problem omów, odwołując się do wybranych tekstów.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Chłop i wieś w znanych utworach XIX i początku XX wieku.
Obraz polskiej wsi i miasta
„Nie znam bowiem innej wolności jak ćwiczenie duszy.” (A. de Saint Exupery)
"Szukajmy dobra, ale nie takiego mieniącego sie pięknymi pozorami, ale dobra prawdziwego i trwałego" - rozwiń myśl Seneki na podstawie wybranych lektur.
Wielkie charaktery jak latarnie morskie świecą daleko w ciemności
Człowiek nie może żyć bez miłości – rozwiń myśl Jana Pawła II na podstawie literatury i własnych przemyśleń.
Śmierć - wielki temat literatury.
Pejzaż rodzimy w "Panu Tadeuszu" i jego kontynuacje w "Nad Niemnem" i w "Przedwiośniu".
Czy bunt ma sens? (1)
Moje utopijne wyobrażenie o rzeczywistości XXI wieku


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 92.48.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 13:53:06
⇒Czytano: 2202
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: