Strona główna » Liceum » Język polski » Młoda polska


Związek chłopów z ziemią w utworach Władysława Reymonta.



Poprzednia praca: Rodzina w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta a dzisiaj.
Następna praca: Czy Telimena jest intrygującą, czy irytującą osobą?



Treść: Aby odnaleźć związek chłopów z ziemią, należałoby najpierw odpowiedzieć sobie na znaczące w tym przypadku pytanie jakie nasuwa się na myśl, mianowicie „co takiego mogła dawać chłopom ziemia, którą posiadali?”.
Jak doskonale wiemy, od czasów gdy człowiek nauczył się uprawiać rolę, ziemia była niezwykle ważnym czynnikiem w jego życiu. Początkowo ludzie mieli w posiadaniu tylko tyle gruntu, ile potrzebowali aby móc przeżyć. Odkryto jednak, że można czerpać zyski z posiadanych przez siebie terenów. Od tego czasu człowiek starał się mieć jak najwięcej gruntów. Ziemia była nie tylko źródłem utrzymania, ale również wskaźnikiem zamożności jej właścicieli i wyznacznikiem w hierarchii danego społeczeństwa. Za czasów średniowiecznych toczono liczne boje, których głównym celem było przejęcie możliwie jak największych terenów, które można by uprawiać i czerpać z nich zyski finansowe.
Podobnie było w czasach ówczesnych autorowi „Chłopów”. Władysław Reymont w swoim utworze niezwykle dokładnie przedstawił jaką rolę odgrywała posiadana przez chłopów ziemia. Pokazał on, iż była przede wszystkim źródłem ich utrzymania. Uprawiając ją mogli bezpośrednio wykorzystywać wyhodowane przez siebie dobra w swoim gospodarstwie, jak również mieli sposobność czerpania zysków poprzez sprzedaż zebranych plonów na targu. Tak jak zawsze, nie bez znaczenia była tu ilość posiadanej ziemi, gdyż jak łatwo można z powyższego wywnioskować – ilość zebranych plonów jest odpowiednio proporcjonalna do ilości i jakości gruntu, jaką posiadał ówczesny gospodarz.
Oprócz czynników finansowych jakie można dostrzec, istniały jeszcze inne aspekty dla których ziemia była tak kluczową sprawą w życiu tamtejszych gospodarzy. Jednym z nich jest miejsce jakie zajmował chłop w danej społeczności, które zależało od ilości posiadanych gruntów – im więcej, tym wyższy szczebel w danej hierarchii. Jako przykład może nam posłużyć główny bohater „Chłopów” – Maciej Boryna. Mimo, iż nie piastował on żadnego państwowego urzędu (tak jak to miało miejsce w przypadku wójta), jego pozycja we wsi była znacząca, a z jego głosem liczyli się wszyscy, gdyż był on jednym z bardziej majętnych gospodarzy, a wyznacznikiem jego zamożności była wielkość jego posiadłości.
Własność ziemska, przekazywana z pokolenia na pokolenie, była również największą przyczyną waśni w rodzinach. Pierwsza jaka przychodzi mi do głowy, to spór Boryny ze swoim synem Antkiem, który nie chciał pogodzić się z faktem iż jego ojciec zapisał część gruntów Jagnie – jego przyszłej macosze. W wyniku tego doszło do konfliktu między ojcem a synem. Nie jest to jedyny przykład walki o ziemię. Kolejna niezgoda jaką opisał Reymont w swoim utworze, to spór Dominikowej ze swoim synem Szymkiem. Nie chciała przepisać ziemi na syna, jak również nie pozwalała mu na małżeństwo z Nastką Kłebówną u której, jak twierdziła „siedzi dziesięć gęb na trzech morgach”. Oprócz wyżej wymienionych, rozgorzała jeszcze jedna walka o tereny, o nieco szerszym zakresie – między lokalnym chłopstwem, a dworem. Chodziło tu o sprawę serwitutów, czyli prawa chłopów do korzystania z ziemi dworskiej. Dwór postanowił sprzedać swoją ziemię Żydom, którzy z kolei chcieli wykarczować las, aby sprzedawać chłopom drewno na opał. Chłopi widząc swoją biedę i trudną sytuację jaka może ich spotkać, postanawiają siłą powstrzymać dwór przed ich postanowieniami. Walce chłopów z dworem przewodniczył sam Maciej Boryna.
Kolejnym związkiem z ziemią jaki można zauważyć, to zależność chłopów od natury. Sama struktura utworu (podział na cztery księgi, każda opisująca jedną porę roku) mówi sama za siebie. Ich rozkład dnia jest ściśle związany z porami roku, a w związku z tym z możliwością uprawy roli w danym czasie. W „Chłopach” bardzo dokładnie możemy zauważyć ten charakterystyczny cykl; powieść rozpoczyna się od jesieni, czyli pory zasiewów i umierania, a kończy na lecie – porze żniw.
Odpowiedź na tytułowe pytanie jest więc niezwykle proste: związek chłopów z ich ziemią jest niezwykle silny. Władysław Reymont poruszając ten temat wiedział w jaki sposób go przedstawić, aby czytelnik się nie zagubił.
MuchaR
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2018 , autor: agacjo , Ocena: 146.71

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Związek chłopów z ziemią w utworach Władysława Reymonta.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Określ nastroje końca wieku w poezji Młodej Polski. Odwołaj się do dołączonych tekstów („Nie wierzę w nic” K. Przerwy – Tetmajera)
"Chłopi" jako epopeja narodowa.
Stanisław Wyspiański jako malarz
Błędne koło Malczewskiego.
„Szczęście (...)zawsze będzie się mieściło między naszą stopą a ciemieniem czy kosztuje rocznie milion czy sto ludwików, wrażenie jest zawsze to samo.” Cytat z „Ojca Goriot” porównaj ze światem powieści i współczesnym.
Powieści S.Żeromskiego dzisiaj – nudne czy fascynujące.
Niepokoje człowieka końca XIX-tego wieku.
Lekarz - zawód czy posłannictwo? Analizując fragment "Ludzi bezdomnych", przedstaw poglądy uczestników dyskusji i odwołując się do kreacji doktora Judyma w powieści, oceń, w jakim stopniu udało mu się zachować wierność swoim ideałom
Uzasadnij, że poznane teksty Kazimierza Przerwy- Tetmajera są poetyckim manifestem pesymizmu.
Małżeństwo Emilii i Benedykta Korczyńskich – poddaj szczegółowej analizie przyczyny nieporozumień w dojrzałym okresie istnienia tego związku.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 146.71.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-02-01 10:36:24
⇒Czytano: 2018
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: