Strona główna » Liceum » Język polski » Materiały do matury


Grupy poetyckie dwudziestolecia, ich założenia programowe.



Poprzednia praca: Groteska i deformacja w literaturze XX-lecia.
Następna praca: Hasła programowe pozytywizmu i ich odbicie w literaturze.



Treść: - skamandryci
* nie mieli wspólnego jednego programu, niechęć do wzniosłości, chwilowe przeżycie wyżej niż filozoficzne refleksje itp., zachwyt nad codziennością,
* działali w Warszawie, głównie pochodzenia żydowskiego, najpierw w "Pod Pikadorem", kabaret
* Julian Tuwim - początkowo skandalista (=>"Wiosna" o robieniu Polsce bachorów...), potem utwory nawiązujące do polskich tradycji literackich (=> "Rzecz czarnoleska"), ważnym utworem był "Bal w operze", czyli satyra na polityczną sytuacje w Polsce (utwór nie ukazał się ze względu na cenzurę), protest przeciwko wojnie, mieszczaństwu, ekspresywne wypowiedzi
* Kazimierz Wierzyński - pisał poezje o sporcie, początkowo pochwalał młodość, energię ("wiwat trans wariata..."), w późniejszym okresie wydał patriotyczne o Piłsudskim, czyli "Wolność tragiczna"
* Jarosław Iwaszkiewicz - pod wpływem parnasistów francuskich ("Oktostychy"), malarskość i muzyczność wierszy, później tworzył poezję klasycystyczną, także pisarz prozaik
* Jan Lechoń - tematy patriotyczne, romantyczny kult tradycji narodowej, tradycje Polski szlacheckiej
* Antoni Słonimski
- awangarda krakowska
* jasno określone cele poetyckie: Miasto, masa, maszyna, czyli pochwała postępu, techniki, cywilizacji, należy zerwać z tradycyjnym sposobem przedstawiania świata w poezji, jak najmniej słów, kult dobrej, solidnej roboty poetyckiej
* skupieni wokół "Zwrotnicy", program ogłoszony przez Peipera w "Nowych ustach"(Artykuł)
* Tadeusz Peiper - teoretyk poezji awangardzistów krakowskich,
* Julian Przyboś - "Gmachy", czyli poeta wykrzyknikiem ulicy, czyli poezja służy wyjawianiu tajemnic piękna tkwiącego w technice, "Z Tatr" to śmierć alipnistki ze zmianą punktów widzenia, raz widzisz ją, drugi raz sam nią jesteś..., metafora niezwykle ważna, należy kondensować znaczenia,
* Jalu Kurek
* Jan Brzękowski
* Adam Ważyk
- futuryzm
* chcą wyprowadzić ludzkość z getta logiczności, interesuje ich technika i barbarzyństwo
* Brunon Jasieński - "But w butonierce", zapowiada nowe, czyli futuryzm właśnie, uczucia wyrażane w niepoetycki sposób, łączył wyrazy na zasadzie podobieństw brzmieniowych, a nie znaczeniowych
* Anatol Stern
- Rewolucjoniści
* związani z ruchem komunistycznym, poezja nośnikiem rewolucyjnych haseł, trzej poniżsi napisali "Trzy salwy", hasła sprawiedliwości społecznej
* Władysław Broniewski - groza przeżyć wojennych ("Młodosć"), motywy wojskowości wszechobecne w całej jego poezji, zwieńczeniem poezji międzywojennej "Bagnet na broń" jako protest przeciwko hitlerowskim żądaniom odnośnie Pomorza
* Wandurski
* Stande
- Wolni
* Bolesław Leśmian - liczne neologizmy językowe, refleksje o czowieku, zjednoczenie człowieka z naturą, zaświaty, mary, wizje, własny świat
* Gałczyński - poezja niejednokrotnie zabawna, zbudowana na grotesce, osobliwe formy, np. "Serwus Madonna", "Ulica szarlatanów", wykorzystanie elementów jarmarcznych, monstrualizm
* Józef Czechowicz - katastrofizm
* Leopold Staff - poeta trzech pokoleń
- żagary - działali w Wilnie, nazwa od nazwy czasopisma, katastrofizm, zapowiedź klęski Polski, niepokój, zapowiedzi końca świata
* Czesław Miłosz
* Teodor Bujnicki
* Antoni Gołubiew
* Jerzy Zagórski
* Aleksander Rymkiewicz(!, piękne poezje religijne)
* Jerzy Putrament
- kobiety
* brak jednolirej grupy poetyckiej, tworzyły samodzielnie
* Maria Pawlikowska-Jasnorzewska - subtelna poezja, pełna kobiecości, miłość czuła, nieszczęśliwa, słynny cykl "Erotyki" bynajmniej nie erotyczny, ale wzruszająco kochający
Kazimiera Iłłakowiczówna - dużo utworów bajkowych, duszki, itd., pięknie łączyła życie natury z życiem człowieka, też dużo o miłości, znowu delikatnej, tutaj jednak zanika podmiotowość kochającego, bardziej samo uczucie; spotyka się też elementy ludowe w interpretacji miłości, ale to raczej środek niż cel....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 1946 , autor: Michalk88 , Ocena: 106.57

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Grupy poetyckie dwudziestolecia, ich założenia programowe.

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Gatunki biblijne we współczesnej literaturze.
Dokonaj podziału znaków umownych i naturalnych. Omów ich istotę.
Typy dramatów młodopolskich
"Wielkie charaktery jak latarnie morskie świecą daleko w ciemności" Przytoczone słowa uczyń mottem twoich rozważań o autorytetach i wzorach młodych ludzi przełomu XX i XXI wieku.
XX lecie międzywojenne - pytania i odpowiedzi.
Życie literackie powojennej emigracji
Środki poetyckie (1)
Od dytyrambu do dramatu antycznego. Omów charakterystyczne cechy tragedii antycznej na przykładzie \
Powtórka z epok - Antyk, Średniowiecze, Renesans.
Gatunki - tragedia antyczna, epos bohaterski; pojęcia: tragizm, katharsis.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 106.57.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-08-25 10:25:59
⇒Czytano: 1946
Autor: Michalk88


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: