Strona główna » Liceum » Język polski » Konspekty


DOM konspekt i pełny wstęp



Poprzednia praca: Dobro własne czy sprawy publiczne ? Rozwiń temat, oceniając postawy wybranych bohaterów literatury dawnej i współczesnej.
Następna praca: Filozofia ze wszystkich epok



Treść: I. WSTĘP:
Czym jest tak naprawdę dom? Co oznacza to krótkie, aczkolwiek bardzo tajemnicze słowo? Wielu z nas, ludzi XXI wieku uważa, że jest to po prostu budynek mieszkalny. Czy oni mają rację? Rzeczywiście "dom" to cztery ściany, w których mieszkają ludzie, ale ma on także głębsze znaczenie, bliższe każdemu zwykłemu człowiekowi. Dom to przede wszystkim rodzina, ludzie, którzy mieszkają pod jednym dachem i są połączeni silnymi więziami.
"...dom jest sześcianem dzieciństwa;
dom jest kostką wzruszenia..."
Takie znaczenie domu przedstawia Zbigniew Herbert w swoim utworze pt. "Dom" i tak właśnie to słowo kojarzy się niejednemu z nas, współczesnych ludzi. Dom to kolebka młodości, miejsce, w którym dorastamy, gdzie przeżywamy nasze radości i smutki. Często wspominając o domu, przychodzą na myśl uczucia takie jak bezpieczeństwo, spokój, zaufanie, harmonia... Jednak czy zawsze znajduje to odbicie w rzeczywistości?
Odpowiedź na to, jak i na wiele innych pytań związanych z problematyką rodziny znajduje się na kartach literatury zarówno polskiej, jak i światowej.
II. ROZWINIĘCIE:
1.Silne więzi rodzinne:
a) „Odyseja” Homera-po opuszczeniu itaki na wojnę, miłość żony do Odysa nie pozwala jej wyjść powtórnie za mąż syn telemach, dom do którego się powraca, ostoja bezpieczeństwa
b) „Powrót posła” Julian Ursyn Niemcewicz-pełen ciepła zrozumienia, motyw domu o atmosferze patriotycznej, wychowanie w duchu miłości do ojczyzny, w kulcie do wiedzy, we wzajemnym zrozumieniu, wspieranie się; Podkomorzyna wpaja im wartości ponadczasowe: życzliwość, szlachetność, uczciwość, przeciwieństwo „żony modnej”, wzór cnót, mądra rozsądna, rozważna, pragnie dobra walerego, opiekuńcza, kochająca matka, gościnna cnotliwa dobra żona; Podkomorzy: szacunek dla żony, uważa ją za wzór matki i żony, miłość do syna, cieszy się z jego osiągnięć, wita z radością, bezinteresowny, stawia wyżej uczucia niż majątek „u mnie szczęście mych dzieci w najpierwszym jest względzie”; Walery:szanuje rodziców, wyznaje, ze wszystko im zawdzięcza
c) „Nad Niemnem” Eliza Orzeszkowa-model patriarchalnej, wielopokoleniowej rodziny; Jan i Cecylia -mityczni bohaterowie, którym Zygmunt August nadał nazwisko Bohatyrowiczów; pracowitość J. I C., uświęcona przez kultywowanie ich pamięci- pozytywny wzorzec do naśladowania dla przyszłych pokoleń; połączeni miłością idealną, wzajemna odpowiedzialność, szacunek zaufanie; Jan -praca, radość, satysfakcja, stryj Anzelm wpoił mu patriotyzm, poszanowanie tradycji, wie, ze jego szlachectwo wypracował kiedyś ich przodek; Bohatyrowicze- dom jest ostoją ciepła, schronieniem, miejscem pełnym pokoju, ciepła rodzinnego; izba Anzelma-tam bohater chroni się przed napadami melancholii, powody ucieczki od życia: śmierć brata rozstanie z Martą
obok pełnego harmonii i ciepła domu Boh. Orzeszkowa rysuje dworek Korczyńskich- z pozoru dobry dom, jednak pełen problemów i wewnętrznych konfliktów; benedykt:wzorowy gospodarz, mimo to nienajlepiej mu się powodzi, traktuje bohat jak uciążliwych sąsiadów, zakorzeniony w rzeczywistości; Emilia:pozytywistyczna wersja „żony modnej”, wiecznie znudzona, niezadowolona, dawno przestała kochać męża, nie rozumie go, nudzi się na wsi, wiecznie chora nie może wychowywać nawet własnych dzieci, oderwana od rzeczywistości; Leonia:próżna, salonowa lala; Witold:boleje nad stosunkiem ojca do chłopów; Andrzejowa- rozpuściła syna, rozpieszczała go, pozwalała na wszystko, wyrósł na młodzieńca bez wartości, megalomana
2. Rodziny przeżywające konflikty, wewnętrzny rozpad:
a) „Cudzoziemka” Maria Kuncewiczowa- powieść psychologiczno-obyczajowa zbudowana na zasadzie wspomnień, przeżyć, myśli głównej bohaterki; Róża Żabczyńska w obliczu choroby i śmierci dokonuje obrachunku z bliskimi i z własnym życiem; masochistyczna szarpanina i psychologiczne terroryzowanie innych- męża córki syna zięcia wnuczki wywoływanie skandali, zaskakiwanie kaprysami, szaleństwami, wieczne niezadowolenie, życie w sferze marzeń, iluzji, nieustanna ucieczka przed rzeczywistością
b) „Chłopi” Władysława Reymonta- rodzina jako grupa ludzi walczących o ziemię, każdy chce mieć jak najwięcej, uważa, że się mu wszystko należy, dzieci wysyłają rodziców na zebry , często przymierają głodem; ciągłe spory o ziemię nawet najbogatszych, dzieci maja o to żal do Boryny; mąż Magdy kłóci się o posag żony, w rodzinie Macieja nie ma zgody, wszystko obraca się wokół ziemi, to ona jest ogniskiem sporów, ziemia ważniejsza jest niż rodzina
c) „Niemcy” Leona Kruczkowskiego- rozpad więzi rodzinnych, obraz domu poddawany próbie faszyzmu; stan rozbicia i zawieszenia- SONNENBRUCH; profesor- jego największą hańbą jest Willi, obwinia się za to, ze w młodości poświęcił mu za mało czasu, czeka aż inni zrobią wszystko, słaby, nie potrafi się przeciwstawić nawet własnemu synowi; Willi-bardzo kocha matkę, która utwierdza go w jego szowinizmie i nacjonalizmie, nie potrafi zrozumieć innych , ofiarował osobie, którą jak ciągle podkreśla szanuje i kocha, wyłudzony naszyjnik, miłość do matki- płytka i powierzchowna; polegała na wzajemnej adoracji a nie na zrozumieniu; Berta- „Ciebie można tylko kochać”- zaślepiona nim, nawet w śmierci Eryka znajduje powód do dumy, ubolewa nad postawą męża; Ruth- chce przeżyć „niemiecki sezon w Europie”, robi w życiu to na co ma ochotę, zepsuta, postawa ojca to dla niej pewna zdrada ideałów, postanawia oszczędzić dylematów ojcu, naraża się by ocalić w sobie obraz ojca sprzed lat wojny „ojciec mój nie zmienił się w ciągu tych lat”
d)”Nie-Boska komedia” Zygmunt Krasiński- romantyczna krytyka małżeństwa; role poety i męża nakładają się na siebie ulega pięknej dziewicy; wiarołomny mąż powraca do żony, która jednak już popadła w obłęd, zostaje obdarowana poetyckim talentem, profetycznymi zdolnościami; poezja to przekleństwo dla rodziny Hrabiego, niszczy żonę i syna „Poezjo bądź mi przeklęta, jako ja sam będę na wieki!”; historia Henryka i Marii ma wymiar moralny, tragiczne losy bohatera dowodzą, że tylko w kręgu ideałów rodzinnych człowiek może odnaleźć pełnię szczęścia
e) „Moralność Pani Dulskiej” Gabriela Zapolska- mieszczańska rodzina podporządkowana matce, skąpej obłudnej, chciwej zakłamanej, wydziela mężowi cygara, córkom każe w tramwaju udawać małe dzieci, toleruje romans swego syna Zbyszka, byle tylko mieć go w domu, terroryzuje wszystkich domowników i odnosi się do nich w sposób apodyktyczny; Felicjan:zastraszony, zależny od despotycznej żony; Hesia: ordynarna, lekceważy ojca, wyśmiewa się z naiwności Meli.
III ZAKOŃCZENIE:
Różne modele rodziny od sielankowych przez patologie, despotyzm do tragedii
„wszystkie szczęśliwe rodziny są takie same,
każda szczęśliwa rodzina jest nieszczęśliwa na swój sposób” Tołstoj
ps.prace dodam jak tlyko przepisze... oceniona na maturze probnej na 5 na normalnej mialby szanse na 6 postaram sie ją dodac jak najszybciej....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2690 , autor: Mafej , Ocena: 86.65

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu DOM konspekt i pełny wstęp

Brak podobnych prac w bazie danych.

Losowe teksty z tej samej kategorii

Przemiana wewnetrzna bohatera jako temat literacki.
motyw cierpienia
Wpływ języków obcych (francuski, włoski, niemiecki, angielski, łacina) na współczesną polszczyznę.
Ziemia, planeta ludzi czy jedna z gwiazd prowincjonalnych... – motyw ziemi w historii, literaturze i kulturze.
Antygona - konspekt
Symbolizm, impresjonizm, realizm, naturalizm, ekspresjonizm w literaturze i sztuce Młodej Polski.
Przykłady i kontynuacje gatunków wyrastających z Biblii
„Aby istnieć, człowiek musi się buntować” A. Camus. Zastanów się na źródłami i sensem buntu wybranych bohaterów literackich, oceń ich postawę. (2)
Przykład lekcji do "Kierunki podnoszenia efektywności kształcenia"
Konspekt zajęć świetlicowych-Wiosenne harce na świeżym powietrzu


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 86.65.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-10-26 11:44:32
⇒Czytano: 2690
Autor: Mafej


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: