Strona główna » Liceum » Język polski » Konspekty


Czy w filozofii można znaleźć receptę na życie szczęśliwe? - konspekt



Poprzednia praca: Chemia - ściąga (3)
Następna praca: Letter (2)



Treść: I. I. szczęście = Bóg
1.
Co czynić? Co wybierać? A czego unikać, aby móc określić własne życie jako zgodne z etyką i szczęśliwie?
(krótki wstęp ujęty w tego typu pytaniach )
2.
·Spojrzeć na sprawę jako chrześcijanin i określić czym dla niego jest szczęście (jest to pełnienie woli Bożej i zasłużenie na wieczne zbawienie)
·przedstawić założenia św. Augustyna i skontrastować je z optymistyczną wersją
·pojmowania Boga przez św. Franciszka i św. Tomasza
·przenieść się do współczesności i wspomnieć nieco o „filozofii dialogu” ks.Tischnera

3.
Podsumować etykę chrześcijańska
( wskazać, że nie jest to łatwy przepis)
cytaty:
·„Bracia , wszystko co jest prawdziwe, co godne , co sprawiedliwe, co czyste , co miłe , co zasługuje na uznanie, jeśli jest jakąś cnotą i czynem chwalebnym , to miejcie na myśli , a Bóg pokoju niech będzie z wami”
-list św. Pawła do Filipian
·„Kto chce iść za mną , niech weźmie swój krzyż i mnie naśladuje „
-Chrystusa słowa z Ewangelii

II . szczęście = humanizm
1.
·Odwołać się do Arystotelesa ( złoty środek )
·Podeprzeć się „filozofią” J. Kochanowskiego – poety doctus
2.
Podsumować kim jest humanista i co czyni aby jego życie było szczęśliwe
( rozumnie pośród ludzi , z sercem i oddaniem sztuce , poświecenie nauce)
III. szczęście = dobro wspólne
1. Przedstawić w jaki sposób marksiści uznawali szczęście?
2. Na pocieszenie wspomnieć o demokracji chrześcijańskiej – chadeki
3.
·Wyjaśnić pojęcie utylitaryzmu , na czym polega , założenia
·Ładnie wpleść w to pojęcie liberalizmu

4. Podsumować co czyni utylitarysta by żyć jak człowiek szczęśliwy
IV. szczęście = przyjemności i korzyści
1.
Eudajmonizm - co to jest?
- na czym polega?
( poczucie duchowego piękna )
2.
Hedonizm - co to jest?
- na czym polega?
V. szczęście = zasady moralne
1.
Wyjść od Kanta – przedstawić krótko poglądy na temat „ rozumu praktycznego”
- wskazać na kontynuację poglądów Platona i Sokratesa
cytat:
·„Tylko dwa zjawiska na tym świecie wprawiają mnie w podziw :
niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie”
2.
Skontrastować powyższe wypociny wypowiedziami Elzenberga
(poszanowanie reguł moralnych nigdy nie bywa nagrodzone )
3.
Podsumować zwięźle , że „ człowiek służy wartościom”
VI. szczęście = egzystencjalizm
1.
·Seria pytań czy egzystencjalista
- czy egzystencjalista może w ogóle myśleć o szczęściu?
·Udramatyzować pogląd wprowadzając bohatera – egzystencjalnego ateistę
2.
Uspokoić się i przywołać Camusa wraz z jego filozofią

Cytat:
·„Fakt , iż świat jest bez sensu , nie zwalnia mnie od solidarności z tymi, którzy wraz ze mną na tym świecie cierpią”
3.
Podsumowanie
( co robi egzystencjalista by w miarę szczęśliwie swój żywot wieźć.
KONIEC
· wskazać na zbieżności szkół etycznych
· seria pytań końcowych czy hedonizm i utylitaryzm wystarcza w
„sytuacji granicznej?
·Na sam koniec stwierdzić , że jest to niemożliwe dać komuś gotową receptę i każdy sam musi sobie być doktorem i takowa wypisać
Źródła:
·W. Tatarkiewicz „ O szczęściu”
·W. Tatarkiewicz „ Historia filozofii”
...


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 2243 , autor: tom , Ocena: 56.44

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Czy w filozofii można znaleźć receptę na życie szczęśliwe? - konspekt

„Z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę [...]" L. Staff). Czy człowiek może być kowalem swojego losu? (Konspekt)
"Bo wykonać mi trzeba dzieło wielkie, pilne, bo z tych kruszców dla siebie serce wykuć muszę [...]" (L. Staff). Czy człowiek może być kowalem swojego
"Trzeba mieć coś ważnego w życiu!" Czy te słowa są receptą na szczęście?
Czy postawy epok minionych są aktualne teraz - odnies się do literatury... (zarys wypracowania)
Czy jestem współczesnym Syzyfem?
Czy można pogodzić w sztuce tradycje antyczne i chrześcijańskie z problemami codziennego życia? Rozważ kwestię na przykładzie trzech epok literackich: średniowiecze, renesans, pozytywizm.
Czy słowa Adama Mickiewicza z III cz. "Dziadów" "Nasz naród jak lawa"Odnosząc sie wyłącznie do współczesnych poetów.Rozważ pytanie.
"Bywa nieraz,że stajemy w obliczu prawd,dla których brakuje słów"(Jan Paweł II)Czy literatura XX wieku potwierdza tę myśl?
Czym dla nas jest Wielki Post.


Losowe teksty z tej samej kategorii

Rodzice i dzieci w utworach literackich różnych epok. Rodzina
Pan Wołodyjowski.
Kierujący rowerem.
Kultura Średniowiecza (1)
Konflikt klasyków z romantykami.
"Trzeba mieć coś ważnego w życiu!" Czy te słowa są receptą na szczęście?
Środa popielcowa.
"Pan Tadeusz" (2)
Satyra, kpina, żart, czyli jak uleczyć świat śmiechem.
Jak romantycy rozumieli miłość? Porównaj ich przekonania ze wzorami miłości, które pojawiły się w poprzednich epokach.


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 56.44.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-04-13 09:55:18
⇒Czytano: 2243
Autor: tom


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: