Strona główna » Liceum » Język polski » Antyk i Biblia


Biblia i mity (znaczenie, związki z literaturą późniejszych epok, kosmogonia, wizerunek człowieka).



Poprzednia praca: Kontynuacje i nawiązania.
Następna praca: Gatunki literackie.



Treść: Biblia dzieli się na Stary Testament - zbiór 46 ksiąg judaizmu, który powstawał od XIII w. p.n.e. oraz na Nowy Testament - 27 ksiąg chrześcijaństwa - od 51 do 96r. n.e. Dzieło cechuje trójjęzyczność - język hebrajski, aramejski i grecki. Pismo święte jest źródłem filozofii (Dekalogu), wzorów osobowych, wątków i motywów, symboliki, frazeologii (wieża Babel, jabłko Adama, manna z nieba) oraz stylizacji gatunkowych (przypowieść, list, kazanie, pieśń, hymn, dialog filozoficzny, psalm). Przykładem nawiązań jest utwór "Dies irae" Jan Kasprowicza. Opiera się on na wizji Sądu Ostatecznego. Ukazani są: Chrystus z cierniową koroną, Ewa, szatan, prorocy, aniołowie oraz tłum stojący przed Stwórcą. Motyw posłannictwa Chrystusa został wykorzystany w III cz. "Dziadów" A. Mickiewicza. Polska stała się Mesjaszem narodów. Przyczyniła się do rozwoju piśmiennictwa. Literatura staropolska dokonała 6 przekładów Biblii - katolickie: szaroszpatacka, Leopolity, Jakuba Wujka; innowiercze - brzeska, nieświeska, gdańska. Wcześniej istniały: Septuaginta (greka), Wulgata (łacina). W 1965r. ukazała się Biblia Tysiąclecia.
Kosmogonia biblijna zakłada, iż Bóg wykreował świat dzięki swej władzy, intelektowi i woli. Czynnikami sprawczymi stały się słowo i myśl. Cechami kosmogonii są: monoteizm, kreacjonizm, woluntaryzm i antropocentryzm. Bóg gwarantuje porządek świata, przekazuje panowanie nad przyrodą człowiekowi - "Psalm VIII". "Księga Rodzaju" określa człowieka jako najdoskonalsze stworzenie Boga, ukształtowane na jego podobieństwo. Obdarzony on jest miłością Stwórcy i winien być mu posłuszny. Hiob prezentuje heroizm etyczny. Przeżywa niezawinione cierpienie, ale pozostaje w wierze. Bóg, nagradzając jego wierność, umożliwia przeżycie radości. Emocją człowieka jest także tęsknota. "Pieśń nad pieśniami" ujmuje związek obu płci - kochanków, którzy odnajdują się i gubią - jako alegorię miłości człowieka z Bogiem. "Psalm I" mówi, iż tylko człowiek sprawiedliwy, postępujący wg "Prawa Boga" może być szczęśliwy. Rozważania nad sensem życia podejmuje "Księga Koheleta", która zawiera refleksję, iż szczęścia nie zapewni bogactwo, rozkosz, ani mądrość. Człowiek jest poddany przemijaniu. Według św. Pawła sens istnienia to miłość.
Mit jest opowieścią, która przedstawia i organizuje wierzenia danej społeczności. Mit przedstawia emocje (lęk, radość, gniew). To, co niejasne zostaje przybliżone i wyjaśnione (zmienność pór roku - mit "Demeter I Kora"). Mity dla starożytnych pełniły funkcje poznawcze, światopoglądowe (podstawa wierzeń religijnych), sakralne (powiązanie z kultem bóstw i rytualnych obrzędów). Dzielimy je na teogoniczne, kosmogoniczne, antropogeniczne i genealogiczne. Literatura antyczna stanowi źródło nawiązań; bez jej znajomości nie można w pełni zrozumieć literatury późniejszych epok. Odwołania mogą być do twórców, gatunków, archetypów, toposów oraz filozofii (Demokryta z Abdery, Epikura, Arystotelesa). "Fraszki" J. Kochanowskiego nawiązują do hasła carpe diem, głoszą też, iż cnota jest dobrem najwyższym. Słowacki wspomina Homera jako piewcę czynów w utworze "Grób Agamemnona". "Ikar" St. Grochowiaka jest wyrazem dążenia człowieka do nowych odkryć. Dedal to symbol ojcostwa, Ikar - marzycielstwa.
Kosmogonia mityczna mówi, że świat zrodził się z Chaosu (istoty - mieszaniny wody, powie-trza, ziemi, ognia i nasienia boskiego). Z Chaosu wyłonił się Uranos (niebo) i Gaja (ziemia), którzy dali początek tytanom. Cechą tej kosmogonii jest politeizm i teocentryzm. Świat i człowiek powstają w wyniku walki bóstw. Mitologia przedstawia różnorodność przeżyć. Hefajstos stanowi przykład uczynnego i wytrwałego w pracy, miłość macierzyńską prezentuje Niobe, próżność to cechy Hery, Ateny i Afrodyty, waleczność i odwaga - Achillesa i Hektora....


Widzisz tylko część pracy, aby zobaczyć całość, musisz się zalogować.

Nie masz jeszcze u Nas konta? Na co czekasz? ZAREJESTRUJ SIĘ JUŻ TERAZ

Zapomniałeś hasła? Skorzystaj z formularza przypominającego hasło.


Czytano: 86636 , autor: agacjo , Ocena: 4232.87

      Blip Śledzik Twitter Facebook Buzz Wykop

Inne podobne teksty do tytułu Biblia i mity (znaczenie, związki z literaturą późniejszych epok, kosmogonia, wizerunek człowieka).

Biblia i mitologia jako źródła kultury europejskiej.
"Biblia"- "książka nad książkami" (synteza)
Biblia - Wstęp - dzieje, budowa i interpretacja.
Biblia a sens cierpienia
Biblia (1)
Pismo Święte (Biblia).
Czym jest Biblia?
Wykaż, że antyk i Biblia stanowią źródła kultury europejskiej
Biblia - jeden z najdawniejszych zabytków jezykowych, literackich, religijnych.
Biblia (4)
Biblia cechy ....
Biblia (3)
Matura - Antyk cz.1 (epoka/Biblia)
Biblia jako źródło kultury europejskiej
Biblia jako źródło wartości dla współczesnego człowieka


Losowe teksty z tej samej kategorii

Antygona czy Kreon? Mowa obrończa
Gladiatorzy - Spartakus i lata następne
Najważniejsze mity i bogowie
Bohaterowie starożytnej Grecji
Róznice pomiędzy chrześcijanami a poganami w powieści H. Sienkiewicza "Qvo Vadis"
Biblia jako wiedza o człowieku.
Wskaż w mitach, te sytuacje, z którymi młody człowiek XXI w. może się utożsamiać, bądź pozostają bliskie jego widzeniu świata.
Ludzkie postawy wobec cierpienia
Historia miłości Ligii i Winicjusza
Porównanie "Apokalipsy" według św. Jana i "piosenki o końcu świata" Czesława Miłosza


Wasze komentarze

Brak komentarzy dla danej pracy.




Zmień kategorię:

Zobacz także:

Język polski
Antyk i Biblia Antyk i Biblia
Barok Barok
Biografie Biografie
Charakterystyki Charakterystyki
Gramatyka Gramatyka
Inne Inne
Konspekty Konspekty
Listy Listy
Materiały do matury Materiały do matury
Młoda polska Młoda polska
Motywy Motywy
Oświecenie Oświecenie
Plany wydarzeń Plany wydarzeń
Pozytywizm Pozytywizm
Prace przekrojowe Prace przekrojowe
Prasówki Prasówki
Prezentacje maturalne Prezentacje maturalne
Recenzje Recenzje
Renesans Renesans
Romantyzm Romantyzm
Rozprawki Rozprawki
Streszczenia Streszczenia
Średniowiecze Średniowiecze
Tematy wolne Tematy wolne
Wiersze Wiersze
Wspołczesność Wspołczesność
XX lecie XX lecie

A A A A - zmień wielkość czcionki


Oceń pracę:

Ocena pracy wynosi 4232.87.

Informacje o pracy:

⇒Dodano: 2008-01-30 23:20:47
⇒Czytano: 86636
Autor: agacjo


Dodatkowe opcje:

Drukuj stronę
ZGŁOŚ NARUSZENIE
Wyślij znajomemu
Dodaj do ULUBIONYCH



Dodaj komentarz:

Tytuł:

Treść: